RECENSIE

Bait 3D

Het is onmogelijk BAIT 3D te recenseren zonder spoilers. De trailer verklapt nagenoeg alles; de rest verpesten de Australische filmmakers zelf in negentig minuten.

Het is een drukte van belang in de Australische supermarkt die centraal staat in BAIT 3D. Dit is de plek waar Jaimie door haar vriendje Ryan en beveiligingsbeambte Bob op winkeldiefstal wordt betrapt en bestraffend wordt toegesproken door de Aziatische manager en haar vader, die toevallig ook nog politieman is. Dit is tevens de plaats waar ex-life guard Josh zijn ex-vriendin Tina tegen het lijf loopt met haar nouveau beau Peter uit Singapore. Kyle en Heather ondertussen, maken in de parkeergarage onder de super nog een vluggertje in de auto. Dan trekken plotseling twee roofovervallers hun pistool en houden iedereen onder schot. De één is opvallend gemaskerd, de ander herkennen we onmiddellijk als de enige bekende Australiër in deze prent, Julian McMahon uit Nip/Tuck.

Is dat het? Nee, want de supermarkt wordt óók nog getroffen door een tsunami. En wie ziet deze toch tamelijk groot uitgevallen groep overlevenden daarna tussen de rekken en schappen zwemmen? Een haai van 3,5 meter!

BAIT 3D, geschreven door John Kim en Russell Mulcahy (RAZORBACK, HIGHLANDER,
RESIDENT EVIL: EXTINCTION), trekt de aandacht met deze volkomen van de pot gerukte plot. De scenaristen vissen daarmee in dezelfde troebele vijver als PIRANHA 3DSHARK NIGHT 3D  en PIRANHA 3DD: films die het moeten hebben van heel veel bloed, heel veel bloot en nog veel meer grappen. Alleen… regisseur Kimble Rendall levert zijn waren niet: géén bloot, weinig bloed en de film scoort alleen de onbedoelde lach. Het lijkt er verdacht veel op dat het werkelijk de bedoeling is dat we deze onzin serieus nemen.

Dat valt niet mee. De makers van BAIT 3D zadelen hun protagonisten op met een heus trauma (Josh), de rebellie van een puberdochter (Jaimie) en een soapy acteerstijl die sinds The Flying Doctors ook down under zelden nog wordt vertoond. Dat de enige ster in het gezelschap, supermarktovervaller Julian McMahon, tóch een goede peer blijkt, zal geen verrassing zijn. Wie die man is die opeens tussen de overlevenden opdook en als enige van te voren niet werd geïntroduceerd, is ook erg doorzichtig. De enige échte verrassing is hoe racistisch BAIT 3D blijkt uit te pakken. Niet het domme blondje, maar de enige twee Aziatische personages gaan als eerste naar de haaien.

Naarmate de tijd verstrijkt bedenken de overlevenden steeds krankzinniger manieren om af te komen van de haai die cirkeltjes trekt in de ondergelopen supermarkt. Dat leidt tot onbedoeld lachwekkende taferelen, zoals die waarin een onfortuinlijke jongeman in het water neerdaalt in een harnas dat uit winkelwagentjes is samengesteld… en prompt verzuipt. Jammer, maar dat was een moedige poging om… de hoofdschakelaar onder water om te zetten. Werkelijk, natuurkundigen krijgen hoofdpijn van BAIT 3D. Archimedes voorop. Hoe kunnen een supermarkt en een daar óndergelegen parkeergarage beiden halfvol water staan? Geldt hier niet de wet van de communicerende vaten? Nee, de makers van BAIT 3D denken slimmer te zijn: er zijn gewoon toevallig twee haaien naar binnengezwommen, de één in de supermarkt, de ander in garage! Het is de ene onwaarschijnlijkheid opheffen met de andere.

Haaien beschikken, in tegenstelling tot populair bijgeloof, over vrij grote hersens. Een witte haai van 3,5 meter heeft een Y-vormig brein van ongeveer 30 centimeter en 70 gram.  Dat is nog steeds veel minder dan waarover een mens (1.400 gram) beschikt.  Alleen wanneer je bereid bent die evolutionaire voorsprong bij de kassa in te leveren valt er nog iets te genieten aan BAIT 3D.

Di: DFW (NL: 20 september) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 18 september 2012.

18 september 2012
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.