Shark Night 3D

De titel suggereert een bloederig feestje in drie dimensies, maar vergeleken met de directe inspiratiebronnen JAWSLAKE PLACID en Alexandre Aja’s PIRANHA 3D slaat SHARK NIGHT 3D een armetierig figuur. Te weinig feest, te weinig bloed en personages waaraan echt niet meer dan één enkele dimensie te ontdekken valt. Redding komt af en toe van de groteske humor en dito dialogen. Maar of die knipoog bedoeld of onbedoeld is, dat wordt nooit helemaal duidelijk.

Regisseur David R. Ellis loodst ons naar verwachting (hij is tenslotte ook de regisseur van SNAKES ON A PLANE en THE FINAL DESTINATION) vlot door de nonchalant bij elkaar geharkte kul heen. Een stel college kids brengt een weekendje door in een luxe-villa op een eenzaam eilandje in het uitgestrekte moerasgebied van Louisiana. Een locatie die schreeuwt om onaangename hillbillies, enge beesten en de moeder aller clichés sinds de uitvinding van de mobiele telefoon: ‘Hellup, geen bereik!’ Ellis voert ze allemaal op en heeft zichtbaar lol met het idiote uitgangspunt dat een stel onverlaten geld denkt te kunnen verdienen aan video-opnamen van  jongeren die aan de haaien worden opgevoerd. ‘Dezelfde camera waarmee MARCH OF THE PENGUINS is gedraaid’, weet een van de onverlaten trots te vertellen. Het is een handjevol grappen als deze dat SHARK NIGHT 3D net verteerbaar maakt.

Genreparodie of niet? In het geval van een film die zo weinig ambitie tentoonspreidt, kun je de vraag net zo goed onbeantwoord laten. Het is bijna alsof de maker van een wegwerpproduct op de verpakking met grote letters de tekst ‘wegwerpproduct’ heeft laten drukken. Maar dat is dan ook het enige brutale aan een film waar zelfs de ‘Parents Guide’ van IMDb niet veel schokkends over te melden heeft. Onder ‘Alcohol/Drugs/Smoking’ lezen we: ‘A couple of drinks are drank by the characters in the movie.’ Tjonge. De Barbies, Jokertjes en Sterretjes van deze wereld hoeven hun vakantie er niet voor af te zeggen.

Di: E1 (BE: 21 september / NL: 22 september) Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 september 2011.

20 september 2011