Fantasia IFF crop2
Fantasia IFF crop2
Nederhorror & scifi
8 augustus 2018

‘Er zit een hele wereld achter Meet Jimmy’

Fantasia IFF crop2NEDERHORROR | De korte Nederlandse film MEET JIMMY (2018) wordt een internationale feature film! Makers David-Jan Bronsgeest en Tim Koomen regisseren en (co-)schrijven de film zelf onder de vleugels van Platinum Dunes, het bedrijf dat de film vorige week aankocht. Zelfs Sam Raimi trok aan het kortste eind.

David-Jan Bronsgeest en Tim Koomen wonnen in april de Imagine Pitch Contest, wat hen een ticket opleverde naar het Canadese Frontières Festival om daar hun filmidee te gaan pitchen. MEET JIMMY kreeg een hoop belangstelling uit Hollywood. Volgens diverse binnen- en buitenlandse websites ontstond er een heuse ‘bidding war’, waarna Bronsgeest en Koomen uiteindelijk in zee gingen met het productiebedrijf Platinum Dunes (onder Paramount Pictures), dat afgelopen jaar een enorme hit scoorde met A QUIET PLACE. Hoogste tijd om de mannen zelf te vragen hoe het nu precies zit, waarom de nieuwsberichten spreken over een ‘potentiële franchise’ en wat de toekomst in petto heeft voor MEET JIMMY’s seriemoordenaar Jimmy TwoFingers.

Allereerst: heel erg gefeliciteerd! Hoe gaat het met jullie?

Tim Koomen: ‘Dank je, het is een rare week geweest. Eigenlijk zijn we sinds april non-stop aan het werk. Na Imagine heb ik in twee maanden het script van de speelfilmversie geschreven, wat volgens de Amerikanen nogal alternatief en ‘A24-achtig’ was. In Canada kwamen we in contact met de Rasmussen Brothers. Hun management zei: “Wij kunnen heel Hollywood de film laten zien.” Opeens hadden we een meeting, vond iedereen het te gek en konden ze ons koppelen aan een aantal productiebedrijven. “Blijf maar wakker, vannacht!”, raadden ze ons aan.’

Want toen begon die ‘bidding war’?

David-Jan Bronsgeest: ‘We kregen opeens van alle kanten mailtjes, ook van El Dorado Pictures, het bedrijf van Alec Baldwin.’
TK: ‘En van Blumhouse.’
DB: ‘Ja, en dat zijn voor ons echt helden, we zien al hun films.’
TK: ‘Dat was een soort droom, dat we MEET JIMMY misschien wel bij Blumhouse zouden kunnen maken.’
DB: ‘Maar zij zitten al met veel horrorprojecten, die kopen ze op en dan bekijken ze uiteindelijk welke er doorgaan. En toen kreeg ik een belletje van Sam Raimi, ook een held, die—’

Van Sam Raimi zelf?

DB: ‘Ja, van hem zelf! De Rasmussens hebben net de film CRAWL ontwikkeld met zijn productiebedrijf Ghost House Pictures, dus de connectie met Raimi was er al. Hij vond de invalshoek heel tof en de korte film te gek. “Ik ben in principe aan boord,” zei hij, “maar begrijp ook als jullie niet kunnen wachten”, want hij wist ook dat andere grote studio’s interesse hadden. Een dag later spraken we met de jongens van A QUIET PLACE over wat er allemaal achter deze wereld zit en wat voor franchise het zou kunnen worden. Over wat voor moderne NIGHTMARE ON ELMSTREET-boogeyman we kunnen creëren met deze film. Dat was het moment dat we dachten: volgens mij zijn dit de mensen met wie we het moeten gaan doen.’

Filmpresentatie Fantasia IFF2Bronsgeest en Koomen presenteren hun film tijdens Fantasia International Film Festival

Wat voor franchise zou het kunnen worden?

TK: ‘Zoiets leunt wel erg op hoe succesvol de eerste film gaat worden. Voor ons is het nu belangrijk om die gewoon goed neer te zetten. Paramount maakt ook A QUIET PLACE 2 en het is wel erg van deze tijd om van een horrorfilm een franchise te bouwen. We waren onder de indruk van die woorden, maar moeten het wel eerst waarmaken.’ (lacht)
DB: ‘De grootste droom is om een iconisch personage te creëren uit Jimmy TwoFingers, en die forever in de popcultuur te laten leven.’

Zou in een franchise het concept verder uitgebouwd worden of het personage Jimmy zelf?

TK: ‘Goeie vraag. Allebei?’
DB: ‘We zijn verliefd op tijdloze thrillers als SILENCE OF THE LAMBS. MEET JIMMY is natuurlijk best high concept, maar we willen wel echt een tijdloze film maken. Een prequel zou ook kunnen, waar het hele podcastelement niet in zit en het alleen over Jimmy Twofingers gaat. Maar ja, we moeten eerst echt een fucking goeie film maken. Uiteindelijk zijn franchises alleen maar tof als de andere delen ook goed worden. Het verhaal mag niet achter blijven.’

Wat is het verhaal eigenlijk? Kunnen jullie daar al iets over zeggen?

TK: ‘Weinig. Het gaat in elk geval over een jonge vrouw die in de ban raakt van een podcast. Mensen raken verslaafd aan true crime series en podcasts, willen dat het nog extremer is, zonder dat ze beseffen dat wat verteld wordt allemaal echt is. Dat moorden gezien worden als entertainment – we merkten dat mensen daar op aan gingen tijdens de pitches, en dat is de angle die we willen. Zoals MAKING A MURDERER: we kijken het allemaal, vinden het vet, maar eigenlijk is het heel sneu wat er gebeurt.’

Dus het is horror, maar levert ook commentaar op de maatschappij?

TK: ‘Dat vinden we wel belangrijk, het is geen hersenloze slasher. Dit is niet meer het tijdperk van in een hoek gedreven scream queens die domme beslissingen nemen. We zetten een sterke vrouw neer die haar angsten overwint.’

36632368 1877931982244879 7316031735634853888 o

David-Jan regisseert en Tim schrijft, net als bij de korte film. Was het een voorwaarde dat jullie dezelfde rol op je zouden nemen?

TK: ‘In feite wel. Het was sowieso fijn dat we alles bij onszelf hielden, qua rechten, en geen andere productiemaatschappijen hadden betrokken—’
DB: (lacht) ‘Hebben we wel geprobeerd!’
TK: (lacht) ‘Ja, dat hebben we wel geprobeerd. We hebben veel nee’s gekregen in Nederland. Dus dachten we: fuck it, we gaan het zelf doen. Met een heel lieve, hardwerkende crew die het voor niks heeft gedaan. Die gasten in Amerika schrokken er nogal van dat we het zelf zo low budget hebben geproduceerd. En nu zijn we blij dat het zo is gelopen, we hoefden met niemand om tafel. David regisseert en ik schrijf.’
DB: ‘Er is ook nooit sprake van geweest dat ze wel de rechten wilden kopen maar niet met ons wilden werken. Ze geloven er in omdat we het helemaal samen hebben neergezet en met iets binnenkomen dat origineel is, dat nog niet bestaat. Sam Raimi zei ook dat hij het een goed geregisseerde korte film vond – niet te geloven! Er is bij hen geen twijfel, en dan kun je er eigenlijk niet omheen.’
TK: ‘Je ziet het ook bij andere korte films. David Sandberg van LIGHTS OUT en de makers van MAMA stonden zelf heel erg achter hun eigen short en mochten vervolgens ook zelf de feature versie maken.’

Tim schrijft MEET JIMMY samen met Michael en Shawn Rasmussen. Zou je het niet liever alleen doen?

TK: ‘Ik vind het wel fijn dat ze aan boord zijn als co-schrijvers. Zij hebben meer verstand van het Hollywoodmodel en hebben ook onder andere THE WARD van John Carpenter geschreven, en nu dus CRAWL van Alexandre Aja. Ze zijn ook fijne sparringspartners. Het script dat ik in eerste instantie had geschreven, had een soort Black Lives Matter-achtige invalshoek, wat niet heel erg Hollywood is. Ze vonden het te klein voor een studiofilm, en wilden het groter. (lacht) Dat hoor je normaal gezien niet vaak in deze fase van je carrière, dat het juist groter mag. Dus voor nu geen beperkingen, we zien alleen mogelijkheden!’

Verhuizen jullie naar Hollywood?

DB: ‘Dat zit er in, ja. We willen het momentum niet verliezen en andere bedrijven die de korte film hebben gezien benaderen ons ook. We moeten daar gewoon snel heen, dan kunnen we ook de cultuur wat aanvoelen, wat weer belangrijk is voor het script.’
TK: ‘We spreken deze week zowel de Rasmussens als de producers bij Platinum Dunes. Ze zijn er echt mee aan het werk, er worden stappen gezet. Ja, we merken dat er snelheid in zit.’ 

Dus over twee jaar draait MEET JIMMY op Imagine?

DB: (lacht) ‘Precies wat we zeiden aan het einde van de pitch!’
TK: ‘Imagine twenty-twenty was aldoor een grap, maar dat zou nu wel eens werkelijkheid kunnen worden!’

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!