netflix

Texas Chainsaw Massacre(2022)

De TEXAS CHAINSAW MASSACRE-reeks is nog vaker opnieuw opgestart dan een krakkemikkige computer met Windows Vista. Op Netflix holt onze geliefde Texaanse keurslager Leatherface voor de zoveelste keer achter paniekerige tieners aan.

De grootste naam achter de negende TEXAS CHAINSAW – die wederom alle vervolgfilms negeert – is Fede Alvarez, regisseur van DON’T BREATHE (2016) en de niet onaardige remake EVIL DEAD (2013). De regietaken zijn ditmaal overgedragen aan nieuwkomer David Blue Garcia, maar Alvarez is betrokken als producent en verantwoordelijk voor het verhaal. Dit verhaal werkte hij uit met zijn compagnon Rodo Sayagues en het script werd vervolgens geschreven door Chris Thomas Devlin. Het zou echter net zo geloofwaardig zijn als blijkt dat dit script is geschreven door kunstmatige intelligentie op basis van de vorige acht films.

Zo kun je in de eerste twintig minuten van de film bijna de gehele TEXAS CHAINSAW-bingokaart afstempelen. De film opent met de stem van een terugkerende John Larroquette die kort vertelt wat er in de eerste film is gebeurd. Vervolgens ontmoeten we vier tieners op rondreis door Texas en na een ontmoeting met een onguur type bij een tankstation worden ze staande gehouden door de lokale sheriff. De zin ‘Y’all ain’t from around here, are ya?’ wordt hier nog net niet uitgesproken, maar de plaatselijke bevolking staat uiteraard niet te springen om de aanwezigheid van deze stadse jongeren.

Nu is dat een vast element in de TEXAS CHAINSAW-reeks, maar hier lijken de makers extra nadruk te leggen op het afslachten van hippe jongelui. Zo stapt Leatherface op een gegeven moment met zijn kettingzaag in een feestbus vol dansende influencers, die allen meteen hun telefoon pakken om hem te filmen. Waarna een jongen tegen de reus met vleesmasker zegt: ‘Try anything and you are canceled, bro’. Een domme grap, die gelukkig wordt opgevolgd door een aangename slachtpartij. Wat dat betreft doet deze TEXAS CHAINSAW MASSACRE zijn titel eer aan: er wordt flink gezaagd en op de gore is duidelijk niet bezuinigd. Het is echter spijtig dat het slachtvee, waaronder hoofdpersonen Melody (Sarah Yarkin) en Lila (Elsie Fisher), enkel uit inwisselbare vaatdoeken bestaat.

Om die waslijst saaie personages toch wat cachet te geven heeft men even gekeken naar HALLOWEEN (2018, David Gordon Green) en bedacht men ineens dat zij ook nog een heldin hebben liggen die ze kunnen omtoveren tot stoere oma (zelfs inclusief tanktop). Een winkelbediende – die in zijn winkel om volstrekt willekeurige reden een ingelijste still van Sally Hardesty uit de eerste film heeft hangen – vertelt de hoofdpersonen vroeg in de film dat Sally al vijftig jaar op zoek is naar Leatherface. Dus als de kettingzaagmoordenaar opduikt in het uitgestorven plaatsje Harlow krijgt mevrouw Hardesty een belletje en gaat ze, gewapend met shotgun en een foto van de cast uit de eerste film, op oorlogspad. Dit plotelement had best potentie, maar door het casten van een nieuwe actrice – Marilyn Burns overleed in 2014 – voelt dit langverwachte duel tussen Sally en Leatherface nogal betekenisloos.

Het is bijna overbodig om te benoemen dat deeltje negen op geen enkel vlak in de buurt komt van het meesterlijke origineel uit 1974 of zelfs het enorm vermakelijke eerste vervolg van Tobe Hooper. Toch is deze TEXAS CHAINSAW MASSACRE niet het slechtste dat de reeks heeft voortgebracht. De aardige cinematografie en gore en een aantrekkelijke speelduur van net 80 minuten maakt deze film een verbetering ten opzichte van de twee vorige delen. Maar goed, dat is een beetje hetzelfde als stellen dat een handzaag een prima vervanging is van een kettingzaag, omdat het nu eenmaal beter zaagt dan een tandenborstel.

Distibutie: Netflix. Release: 18 februari 2022. Copyright: Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19 februari 2022.

© Jasper ten Hoor
19 februari 2022