Wrong Turn(2021)

De zevende WRONG TURN is gearriveerd. Maar voordat je nu volkomen in paniek raakt omdat je WRONG TURN 6: LAST RESORT nog niet hebt gezien: geen zorgen, want op de titel na heeft deze reboot geen hol met de oorspronkelijke reeks te maken.

WRONG TURN (2003) van Rob Schmidt was een aardige THE HILLS HAVE EYES-achtige slasher over inwisselbare tieners die op de vlucht zijn voor drie agressieve, misvormde heikneuters. De film was geen klapper, maar succesvol genoeg om een behoorlijke reeks te inspireren, verder bestaande uit vijf vervolgfilms die stuk voor stuk rechtstreeks op dvd werden gemieterd. In het eerste vervolg, WRONG TURN 2: DEAD END, maakte Joe Lynch met een flinke dosis humor veruit de beste van de serie. De daarop volgende drie films, geregiseerd door Declan O’Brien, werden steeds beroerder. In 2014 kwam er met Valeri Milevs WRONG TURN 6: LAST RESORT een voorlopig einde aan deze vrij magere horrorreeks.

Het is opvallend dat de eerste WRONG TURN uitkwam in hetzelfde jaar als soortgenoot THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, de film waar de gekte rondom remakes van Amerikaanse horrorklassiekers mee begon. Inmiddels zijn we achttien jaar verder en is WRONG TURN aan de beurt. Alan B. McElroy, scenarist van de eerste film, schreef ook voor deze reboot het script. Maar McElroy koos er niet voor om zijn script uit 2003 een beetje af te stoffen en wat kleine wijzigingen door te voeren: hij maakt er compleet iets anders van. Sterker nog, op het element van verdwaalde tieners in Virginiaanse bossen na heeft deze nieuwe WRONG TURN niets te maken met de vorige films. Ongetwijfeld een fikse teleurstelling voor de fanclub van mutant Three Finger, de antagonist uit alle voorgaande films.

Alsnog is het de vraag hoe origineel McElroy uit de hoek kan komen, gezien de premisse van WRONG TURN zo uitgekauwd is als maar kan. Even lijkt de film een wat unieke insteek te hebben als hij begint met een vader die in een klein stadje in Virginia op zoek is naar zijn vermiste dochter. Maar net als je denkt dat de film mogelijk een iets andere vertelstructuur zal aanhouden, verschijnt de tekst ‘zes weken eerder’ en gaat McElroy over op de traditionele vertelling, waarin onze eendimensionale jonge protagonisten het stadje binnenrijden. Onder hen bevindt zich hoofdpersoon Jennifer (Charlotte Vega), haar vriend Darius en een homoseksueel stel. En net nadat ze benoemd hebben dat zij als divers gezelschap wel eens kunnen opvallen in dit boerengehucht heeft een lokale redneck zijn biljartspel al onderbroken om de fameuze woorden ‘Y’all ain’t from around here, are ya?’ uit te spreken. Andere bewoners waarschuwen de tieners, geheel in de stijl van gekke Ralph uit FRIDAY THE 13TH, dat ze uit moeten kijken in het bos. Want in dat bos, daar gebeuren rare dingen.

En zo geschiedt, de tieners gaan al snel van het pad af, raken verdwaald en ontdekken dat er vreemdelingen op de loer liggen. Tot zover past de film nog prima in het straatje van de vorige WRONG TURNS, maar dan komen de tieners in contact met een eigenaardige bevolkingsgroep die in de bossen woont. Vervolgens lijken scenarist McElroy en regisseur Mike P. Nelson zo ver mogelijk van WRONG TURN of THE HILLS HAVE EYES weg te willen blijven en halen hun inspiratie eerder bij Ari Asters MIDSOMMAR (2019), met vleugjes THE VILLAGE (2004) en BONE TOMAHAWK (2015). Echter komen ze kwalitatief niet in de buurt van deze films, want Nelson zit opgescheept met oersaaie figuren en een mager script, dat nergens weet te verrassen. Zelfs als de op wraak beluste vader uit de openingsscène zich ermee gaat bemoeien (als een soort Liam Neeson met het uiterlijk van Boudewijn de Groot), blijven leuke scènes uit. Sterker nog, de komst van de vader heeft uiteindelijk maar bar weinig meerwaarde.

Het is tamelijk optimistisch, of zeg maar gerust naïef, om te verwachten dat een reboot van WRONG TURN een baanbrekende horrorfilm zou opleveren, maar het is jammer dat de film qua niveau amper beter is dan de oorspronkelijke reeks. Niet dat deze remake slechter is dan een WRONG TURN 4: BLOODY BEGINNINGS, dat zeker niet. Maar het niveau van WRONG TURN 2 of zelfs het origineel wordt niet gehaald. Hooguit kan worden gesteld dat de acteurs hun best doen en de special effects en cinematografie niet onaardig zijn. Alsnog lijkt deze nieuwe weg die WRONG TURN is ingeslagen wederom helaas een verkeerde afslag. Hoogste tijd dat iemand een functionerend navigatiesysteem koopt voor deze filmreeks.

Distributie: Dutch FilmWorks. Bioscooprelease: 15 juli 2021. BE: 30 juni 2021. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 juli 2021.

© Jasper ten Hoor
13 juli 2021
    Wrong Turn