A Quiet Place Part II(2020)

Eigenlijk is A QUIET PLACE PART II de ideale film om de heropening van de bioscopen te beleven voor wie het geluid van ritselende zakjes chips, sissende frisdrankflesjes en kuchend publiek node heeft gemist.

Zowel John Krasinski als Emily Blunt stonden niet te springen om een vervolg op A QUIET PLACE (2018) te maken. Wellicht was er het angstbeeld dat het stel Paul W.S. Anderson en Milla Jovovich achterna zouden gaan en over tien jaar zouden werken aan A QUIET PLACE VII: THE FINAL CHAPTER. Maar Krasinski en Blunt gingen overstag en na een hoop vertraging is A QUIET PLACE PART II op het witte doek te zien. Krasinski klom weer in de regiestoel en stapte zelfs even weer voor de camera. Om dit laatste te rechtvaardigen opent de film als prequel, waarin we zien hoe familie Abbott gezellig naar een honkbalwedstrijd kijkt, als plotseling een grote meteoriet neerstort en een hoop pissige, blinde monsters hun woonplaats binnenstormen om met hun vlijmscherpe tengels in het rond te slaan.

In deze openingsscène zien we naast Krasinski en Blunt ook hun drie kinderen terug. Acteurs Millicent Simmonds (dochter Regan) en Noah Jupe (zoon Marcus) ogen duidelijk een stuk ouder, maar enkel de kleine Beau werd opnieuw gecast en wordt ditmaal gespeeld door Dean Woodward, het jongere broertje van de acteur die hem in de eerste film speelde. Laten we blij zijn dat men niet koos om Simmonds en Jupe à la IT CHAPTER TWO (2019) met de computer te verjongen. Na een spectaculaire opening gaat A QUIET PLACE PART II vervolgens verder waar de eerste film stopte: moeder Evelyn neemt met Regan, Marcus en haar pasgeboren zoontje de benenwagen en gaat op zoek naar een nieuwe schuilplek. Je zou verwachten dat Blunt ditmaal meer te doen krijgt, maar Krasinski wil niet van het oude patroon afstappen en introduceert al snel een nieuwe aantrekkelijke man met baard: Cillian Murphy als Emmett, een oude vriend van de familie.

In eerste instantie wil Emmett de familie Abbott niet helpen, maar dan ontdekt Regan via een radiozender dat er mogelijk mensen op een eiland zitten en ze gaat op pad. Zij heeft immers een middel om de monsters te verslaan: de geluidsgolven van haar gehoorapparaat. Dus moeder Blunt stuurt Emmett op pad om haar dochter te redden, terwijl zij met Marcus en de baby achterblijft. Vervolgens blijkt dat Krasinski op nog veel meer vlakken de eerste film wil nadoen. Wederom blijft iemand thuis vanwege een voetblessure  (in de eerste film was de boosdoener een spijker, ditmaal een berenval) en dochter Regan ontwikkelt voorzichtig een band met de bebaarde vaderfiguur. Blunt heeft ditmaal geen weeën, maar mag alsnog niet veel meer doen dan een boodschap halen bij de drogist. En dat terwijl Blunt in de laatste shots van de eerste film nog de indruk maakte dat ze zou transformeren in haar personage uit EDGE OF TOMORROW (2014) om al die monsters met gemak in de pan te hakken. Maar nee, Blunt zit ditmaal nog meer op de achterbank. Er is ditmaal wel een grotere rol voor zoon Marcus en net als in de eerste film zit het hoogtepunt van de spanning op het moment dat Krasinski verschillende verhaallijnen waar iets flink misgaat door elkaar snijdt.

Ondanks dat A QUIET PLACE PART II een solide en soms best spannende film is, het gebrek aan vernieuwing is uiterst teleurstellend. Alles wordt herhaald: van de vele shots van blote voeten (deze film moet regelrechte porno zijn voor Quentin Tarantino) tot de inwisselbare jumpscares. Door de manier waarop geluid, en vooral de afwezigheid ervan, wordt ingezet schrijven de jumpscares zichzelf, maar het is jammer dat Krasinski zelfs in zijn schrikmomenten niet verrast. Af en toe doet A QUIET PLACE PART II een aanzet tot een nieuw idee, zoals overlevenden die vijandig of krankzinnig zijn geworden en een mogelijk duister geheim van Emmett, maar met geen van deze dingen wordt iets gedaan. Ook de monsters, die lijken op de liefdesbaby’s van het monster uit CLOVERFIELD (2008) en de creeper uit JEEPERS CREEPERS (2001), blijven maar inspiratieloze dingen. De beste toevoeging van dit vervolg is Cillian Murphy als een personage dat we een lange tijd niet honderd procent vertrouwen, maar wiens band met Millicent Simmonds, uiteindelijk de enige echte hoofdrolspeler van de QUIET PLACE films, het hart van de film is. Het is de vraag of Krasinski en Blunt zin hebben in een derde film, en of die er überhaupt komt, maar gezien de verdiensten en positieve kritieken van dit vervolg zal het rondom deze filmreeks waarschijnlijk niet heel lang stil blijven.

Distributie: Paramount Pictures. Release: 24 juni 2021. Copyright: Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 juni 2021.

© Jasper ten Hoor
23 juni 2021