netflix

A Score to Settle(2019)

Wanneer je, zoals Nicolas Cage, in heel veel kleine genreproducties verschijnt, kan er eens een MANDY tussen zitten. Vaker beland je echter in iets als A SCORE TO SETTLE.

Shawn Ku’s wraakthriller blijkt meteen een film die het cliché niet schuwt: in de proloog onderwerpt een schurk een arme drommel aan enhanced interrogation met een honkbalknuppel, waarbij hij de klassieke muziek lekker hard zet. Hij wordt bijgestaan door zijn jonge handlanger Frank. Flash forward: een veel oudere Frank komt uit de gevangenis. Hij heeft 19 jaar gezeten voor de moord op de gemartelde man, terwijl de echte dader vrijuit ging. Die jaren in de bak hebben Frank enorm veranderd: hij is getransformeerd in Nicolas Cage.

Het eerste wat vrije Frank doet, is tijd doorbrengen met zijn zoon Joey (Noah Le Gros). En dan wordt een film die eerst een generieke misdaadthriller leek opeens een generiek vader-en-zoon-drama. Ook hier zet Ku vol in op clichés: Frank, die volhoudt dat hij nu een goede vader zal zijn, kijkt naar twintiger Joey en ziet hem opeens als vrolijke knul van vijf op het bed springen. Zijn overleden vrouw ziet Frank in sekswerker Simone (Karoline Wydra) met wie hij een nacht spendeert.

Zo kabbelt de film voort en blijkt het wel mee te vallen met die score to settle. Frank en Joey hebben voorspelbare ruzies, waarbij het vlakke spel van Le Gros weinig tegenwicht biedt aan een uitstekende (voor zijn doen ingetogen) Cage. Als Frank wraakacties onderneemt op zijn voormalige collega’s, leidt dat tot ongeïnspireerde en ronduit knullige actiescènes.

Een van Cages aankomende films, het heel aardige COLOR OUT OF SPACE, zou op Imagine gaan draaien, maar is helaas voorlopig niet in Nederland te zien. De Cage-liefhebber die denkt de dorst voorlopig te kunnen lessen met A SCORE TO SETTLE komt bedrogen uit. Alleen voor superfanaten.

Te zien op Netflix vanaf 1 mei. Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 mei 2020.

© Julius Koetsier
1 mei 2020