Grazier
Grazier
INTERVIEW

“Dat is toch niet zo moeilijk?”

GrazierIMAGINE 2014 | Op het Imagine Film Festival dit jaar is veel te doen over film en wetenschap. Kevin Grazier, science advisor bij onder andere GRAVITY en Battlestar Galactica, weet alles van de strijd tussen science en story. Vóór zijn masterclass dinsdag voelden we hem aan de tand.

“Ja, maar dat klopt dus eigenlijk gewoon wél. Het is geen wetenschappelijke fout, hoogstens een cinematografische. Ga nog maar eens kijken. Hij heeft nog snelheid. Hij heeft nog impuls!”

Tja, hartstikke leuk natuurlijk, science advisor zijn voor Oscarwinnaar Alfonso Cuarón, de maker van de succesvolste sciencefictionfilm in de recente geschiedenis. Met een doctoraat in de planetaire natuurkunde en vijftien jaar werkervaring bij NASA is Kevin Grazier ook zeker geschikt. Keerzijde is wel, dat de nerds in de rij staan om elk klein puntje te bekritiseren. “Duw mensen een microfoon onder de neus, noem ze expert, en ze hebben het gevoel dat ze iets moeten bewijzen.”

De uitspraak in de eerste alinea betrof één van de meest betwiste scènes in GRAVITY. Spoiler: op een gegeven moment moet Sandra Bullock (geheel niet metaforisch, hoor) iemand laten gaan. Maar zonder zwaartekracht is het een beetje mysterieus welke kracht ze nou uiteen trekt. Volgens Grazier is het gewoon een kwestie van goed kijken. Want hij beweegt wél. Heus.

Voor een ander kritiekpuntje heeft hij meer begrip. “Het kan inderdaad niet, van de Hubble naar het ISS ruimtewandelen. Te ver. Dat is van Los Angeles naar de grens met Mexico, vertelde ik de Cuaróns. Maar ja, als dat niet kan, dan kan je deze film niet maken. Dan wordt het een soort OPEN WATER in space, met ruimteafval in plaats van haaien. Dat is niet de film die ze wilden maken. Af en toe moet je de werkelijkheid maar links laten liggen.”

Grazier doet wat kregel over GRAVITY. Neil DeGrasse Tyson, de astrofysicus die op twitter een tirade losliet op de film, krijgt ook nog even een veeg uit de pan. “Ze zijn lang niet allemaal correcte, die tweets.” Veel enthousiaster wordt Grazier als het gaat over zijn televisiewerk, voor onder meer Battlestar Galactica, Defiance en Eureka.

Eureka kennen jullie geloof ik hier niet zo, maar het is een serie waarin de wetenschap haast een personage is. Aan het begin van elke seizoen gaf ik de schrijvers een presentatie met leuke wetenschappelijke ideeën die ze misschien konden gebruiken. Ook daarna was ik er nog heel erg bij betrokken. Om borden vol te schrijven met wetenschappelijke formules, bijvoorbeeld, of om geloofwaardige nepboeken te maken – want met HD kan je tegenwoordig alles lezen. Battlestar was wat anders, in die serie moest ik er vooral voor zorgen dat er geen fouten in zaten die de mensen uit het verhaal halen.”

Ook over Battlestar Galactica wil Kevin Grazier graag wat rechtzetten. “Soms zijn mensen zo vervormd door de fouten die jarenlang gemaakt werden in films en series, dat ze de juiste versie niet meer accepteren. We kregen bij Battlestar bijvoorbeeld veel kritiek op de scène waar twee mensen een airlock uitgaan. Want waarom barsten hun ogen niet uit hun hoofd, zoals in TOTAL RECALL? Waarom bevroren ze niet direct, zoals in SUNSHINE? Nou, omdat dat eerste niet zo snel gebeurt – er barsten hoogstens wat adertjes – en omdat vacuüm isoleert kan je alleen via radiatie je hitte kwijt. Het duurt eindeloos voordat je bevriest. Soms is het dus júíst wanneer je het goed doet, dat mensen je niet geloven.”

Je merkt het aan alles: Kevin Grazier is een echte geek, en ook een echte fan. Van Battlestar Galactica weet hij álles, maar ook van de serie die hem als kind interesseerde voor de wetenschap. “Star Trek. Dat werd eindeloos herhaald in de jaren zeventig. Ik vond het fantastisch. Ik ben ook via Star Trek in Hollywood binnengekomen, via Voyager, om precies te zijn. Ik had met een vriend een script ingestuurd. Iets over niet zo wetenschappelijk-geavanceerde Klingons die misschien een weg naar huis hadden gevonden, maar dat natuurlijk niet aan de mensen van Voyager wilden vertellen. Nou kregen ze destijds zo’n 3000 van die scripts per jaar. Ik was het eerlijk gezegd alweer een beetje vergeten, ik was druk aan het promoveren. Maar zeven maanden later belden ze op. Ze wilden niet die richting op – later trouwens wél – maar we mochten onze ideëen komen pitchen aan de schrijvers van de show, Bryan Fuller en Michael Taylor. Zo begon het.”

Een andere serie die Grazier fantastisch vindt? Hannibal van, jawel, Bryan Fuller. De maker kennen heeft wel perks: Grazier heeft een aantal ratten als huisdier (“veel slimmer dan honden”), en in Hannibal heet sinds kort een rat… Kevin.

Kan Grazier eigenlijk nog wel films kijken zonder zijn professionele bril op te zetten? “Kijk, elke sciencefiction begint eigenlijk met iets dat niet kan. Iemand neemt je bij de hand, zegt “Ga gewoon hierin even met me mee, en dan zal ik je eens wat laten zien”, en daarna… Ik stoor me er pas aan als er iets is dat niet kan, terwijl het wél gewoon netjes had gekund binnen het verhaal. Zoiets als Charlon Heston die in een voice-over in ARMAGEDDON – 34 seconden in de film, ik heb het getimed – zegt dat de astoïde die de dinosaurussen uitroeide met de kracht van 10.000 kernwapens op aarde kwam. Nou, dat is dus een factor 185 fout. Dat is nou echt iets waarvan ik denk: dat is toch niet zo moeilijk om even te checken?”

17 april 2014

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!