Universal Soldier: Day of Reckoning(2012)

Het zal je maar gebeuren: je kijkt in de spiegel, en in plaats van je eigen gezicht staart het hoofd van Jean-Claude Van Damme je aan. Dat is maar één van de vele vreemde dingen die Scott Adkins overkomen in UNIVERSAL SOLDIER: DAY OF RECKONING.

Adkins speelt John, echtgenoot en vader, die op een nacht lijdzaam moet toezien hoe zijn vrouw en dochtertje gruwelijk worden vermoord. De moordenaar lijkt niemand minder te zijn dan Luc Deveraux (Jean-Claude Van Damme). Hij is één van de Universal Soldiers, een door de overheid tot supersoldaat opgewaardeerde dode. Deveraux en collega-zombiesoldaat Andrew Scott (Dolph Lundgren) leiden een groep gedeserteerde Universal Soldiers. John, die ook nog last heeft van geheugenverlies, gaat op zoek naar antwoorden en wraak. Helaas blijkt er ook iemand achter hém aan te zitten: Magnus (Andrei Arlovski) a.k.a. ‘The Plumber’, een meedogenloze killer.

UNIVERSAL SOLDIER was in 1992 één van de grootste hits en één van de betere films van zowel Van Damme als Lundgren. Ook Schokkend Nieuws was destijds enthousiast: “Een efficiënte, inventieve sf/fantasy-thriller. Koren op de molen van actiefans,” schreef Erique J. Rebel. Het was ook een mooi opstapje voor regisseur Roland Emmerich (INDEPENDENCE DAY), die hierna uitgroeide tot succesvolle rampenfilmspecialist. Op UNIVERSAL SOLDIER volgden twee onofficiële vervolgen (ooit bedoeld als onderdeel van een televisieserie die er nooit kwam) en twee echte vervolgen, UNIVERSAL SOLDIER: THE RETURN en UNIVERSAL SOLDIER: REGENERATION. Zodat we nu, afhankelijk van hoe je het bekijkt, bij deel zes of deel vier zijn aanbeland.

Verwarrend allemaal, en dat is het verhaal van DAY OF RECKONING ook. Ondergetekende geeft eerlijk toe er niet zo heel veel van begrepen te hebben. Hallucinaties, geheugenverlies, herinneringen die niet echt blijken te zijn en personages die tegelijk dood en levend zijn, maken de film almaar vreemder en vreemder.

Eén ding kan regisseur/schrijver John Hyams niet ontzegd worden, en dat is durf. Dit is geen standaard direct-to-dvd actiefilm. DAY OF RECKONING leent gretig elementen uit het horrorgenre, uit computerspelletjes en uit talloze andere films, waaronder APOCALYPSE NOW. Het is soms alsof een Cronenberg wannabe zijn visie op ROBOCOP geeft, badend in stroboskooplicht.

Wie zich overigens door Van Damme en Lundgren tot het bekijken van deze film laat verleiden komt bedrogen uit. Ook al staan hun namen prominent op de poster, veel meer dan vijf minuten per persoon krijgen ze niet. En dat is nog ruim geschat. Samen in beeld zijn ze al helemaal niet te zien. Maar gezien de verlepte, doorleefde koppen van beide heren hoeven we daar niet al te rouwig om te zijn. Het is allang tijd voor een wisseling van de wacht, en de twintig jaar jongere Adkins bewijst over voldoende charisma en vechttechniek te beschikken.

Hyams neem de tijd voor zijn verhaal, maar zodra de actie losbarst, barst het ook goed los. De film heeft een NC-17 rating en dus gaan alle remmen los. Men gaat elkaar met honkbalknuppels te lijf, er worden tenen afgehakt met een bijl, spijkers en machetes in ledematen geslagen en ook vrouwen en kinderen worden niet gespaard. Hyams heeft talent voor het schieten van actiescènes. Hier gelukkig geen spoor van de in blockbusters zo populaire snelle montage en schuddende camera’s, maar rechttoe-rechtaan actie waarbij altijd te volgen is wat er gebeurt, in een stijl die vaak doet denken aan een First Person Shooter computerspelletje.

Uiteindelijk is het de combinatie van brute actie en een verhaal als een Lynchiaanse koortsdroom die de kijker met het tevreden gevoel achterlaat dat ook zijn brein met een honkbalknuppel is bewerkt.

Di: Dutch Filmworks (Release: 19 februari 2013. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 maart 2013.

© Lieuwe van Albada