Jeepers Creepers 2(2003)

Hoewel oplettende kijkers zich ongetwijfeld zullen hebben afgevraagd waar-om de onderaardse schuilplaats van The Creeper nooit door, bijvoorbeeld, spelende schoolkinderen ontdekt werd, was JEEPERS CREEPERS toch een aangename verrassing temidden van het standaard tienerhorroraanbod.

Een serieuze, qua sfeer enigszins naar THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE gemodelleerde film, die echter vooral opviel door de bijna ouderwets ambachtelijke regie van Victor Salva. Let wel: zodra The Creeper op driekwart van de film prominent in beeld verschijnt, gaat JEEPERS CREEPERS wat mij betreft alsnog onderuit. Dan blijkt het monster helaas toch weer een man in een rubber pak te zijn, compleet met vleugels, klauwen en enge tanden. Altijd leuk natuurlijk, maar toch een beetje een knieval voor het doorsneepubliek.

En inderdaad, JEEPERS CREEPERS bleek zowaar één van de sleeper hits van 2001 te zijn. Dus kwam er een vervolg, simpelweg getiteld JEEPERS CREEPERS 2 en opnieuw geschreven en geregisseerd door Salva, die in Fangoria enthousiast uitlegt dat de inspiratie dit keer kwam van Herman Melville’s Moby Dick en Alfred Hitchcocks LIFEBOAT en THE BIRDS. Waarvan akte. Maar ondertussen zitten we wel anderhalf uur lang te kijken naar een film die volkomen voorspelbaar is en qua plot amper verschilt van de gemiddelde FRIDAY THE 13TH of HALLOWEEN: twintig tieners in een schoolbus – een basketballteam en zijn cheerleaders – stranden op een verlaten landweg in the middle of nowhere en worden vervolgens één voor één ontvoerd en gedood door The Creeper. That’s all, folks.

JEEPERS CREEPERS 2 begint waar de oorspronkelijke film eindigde en hoe The Creeper eruit ziet wisten we al, dus dat is ook geen verrassing meer. Het moge duidelijk zijn dat Victor Salva, alle goede bedoelingen ten spijt (Hitchcock!, Moby Dick!), het zichzelf op voorhand praktisch onmogelijk heeft gemaakt om van JEEPERS CREEPERS 2 iets anders dan meer van hetzelfde te maken. Dat de film desondanks aardig overeind blijft, is te danken aan Salva’s oprechte enthousiasme voor het horrorgenre en zijn kwaliteiten als filmmaker. Want het moet gezegd, zelfs de meest banale horrormomenten in JEEPERS CREEPERS 2 zitten degelijk in elkaar en weten zelfs de nodige spanning te genereren. Als weinig andere regisseurs in dit genre slaagt Salva er bovendien in zijn cast van jonge, onbekende acteurs te inspireren tot het neerzetten van personages van vlees en bloed. Ook sterk is overigens de enige veteraan in het gezelschap, Ray Wise, die figureert in de twee beste scènes van de film: de proloog en de epiloog. Daar zullen we dan ook verder niks van verklappen. In Fangoria speculeert Victor Salva al volop over een mogelijk deel drie, een prequel die zich gaat afspelen in de tijd van het Wilde Westen. Dat klinkt in elk geval als een goede kans op een geïnspireerder scenario dan het onderhavige.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.

© Jan Doense
1 september 2003