The Birds(1963)

Het verhaal van THE BIRDS is genoegzaam bekend. Eigenlijk duurt het erg lang voor de film van een liefdesverhaaltje verandert in de-natuur-op-hol horror.

Alleen de titel houdt de kijker alert, maar pas als de mooie Melanie (Hedren) is aangekomen in Bodega Bay en haar geruzie met vrijgezel Mitch (Taylor) eindelijk plaats lijkt te maken voor een romance, wordt ze getorpedeerd door een zeemeeuw. Vanaf dat moment zijn onze oren gespitst en is iedere fladder of piep de voorbode van culminerende narigheid. Mitch en Melanie slaan zich er samen doorheen, maar de natuurramp die zich aan hen voltrekt, overschaduwt hun kleine drama volledig. Voor wie het nog niet wist: het kleine zusje van Mitch wordt gespeeld door Veronica Cartwright die 16 jaar later alsnog meat for the beast werd in ALIEN.

Beeld en geluid
Gestoken beeld (1.85:1) en prachtige kleuren. De scène waarin een pompstation explodeert, bijvoorbeeld, ziet eruit als een bewegende ansichtkaart uit de jaren ’50.

Extra’s
Deze collector’s edition dvd bevat een een bom extra’s, waaronder de beroemde trailer (‘Tonight’s lecture is about our feathered friends’), curieuze screentests van de debuterende Hedren (met als tegenspeler PSYCHO’s Martin Balsam) en een paar Universal newsreels. De op de hoes aangekondigde deleted scene en original ending vallen nogal tegen: respectievelijk wat filmsnippers en een paar storyboards waaruit blijkt dat Hitchcock aanvankelijk een nog apocalyptischer einde voorstond. De beste bonus is de lange documentaire ‘All about THE BIRDS’, waarin Hitchcocks streven naar perfectie en totale controle weer rijkelijk wordt geillustreerd door vele geinterviewden (waaronder een olijke oude Taylor en een goed geconserveerde Tippi Hedren, die nu meer dan ooit iets wegheeft van een opgezette vogel). Een typisch staaltje: halverwege de film ontdekt moeder Brenner (Tandy) het lijk van haar buurman. Zijn ogen zijn door de vogels uitgepikt, dat zien we in een snel gesneden close-up. Maar let op: we kijken niet naar een acteur met diepzwart geschminkte oogkassen. Dit is een composietbeeld: op de plaats van de ogen filmde Hitchcock een matte painting. Specialist Albert Whitlock, die elders in de film zulke prachtige wolkenluchten en luchtopnames schilderde, mocht zich hier uitleven op twee kleine rondjes van het diepst mogelijke zwart.

SN-koopadvies
THE BIRDS is een klassieke griezelfilm, in zijn onverbiddelijke pessimisme een voorloper van de zombiefilm, in zijn techniek een staalkaart van filmische innovatie.

Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #45, mei juni 2000.