The Butterfly Effect 2(2006)

Bij een auto-ongeluk verliest Nick Larson (Lively) zijn verloofde Julie Miller (Durance) en twee vrienden, Trevor (Milligan) en Amanda (Holden). Hij raakt in een diepe crisis, maar ontdekt dat hij in de tijd kan terugreizen met behoud van de kennis die hij in het heden heeft opgedaan.

Met deze niet te traceren voorkennis maakt hij zijn ambities op zakelijk gebied waar, terwijl hij probeert de naaste toekomst zo te manipuleren dat het fatale ongeval kan worden vermeden. Die inmenging werpt onverwachte obstakels op en in het omzeilen ervan ontstaan weer nieuwe obstakels, zodat zijn pogingen het gebeurde te herstellen dieper en dieper ondergesneeuwd raken. Nick beneemt zich tenslotte het leven…

THE BUTTERFLY EFFECT 2 is niet zozeer een sequel van J. Mackye Gruber/Eric Bress’ THE BUTTERFLY EFFECT als wel een improvisatie, een preludering op hetzelfde thema: iedere verstoring van gebeurtenissen in het verleden, hoe onbeduidend van aard ook, bewerkstelligt in enigerlei verband of vorm ingrijpende, zo niet desas­treuze toekomstige veranderingen. We zagen dit vlindereffect recentelijk nog in de meest letterlijke zin verbeeld in A SOUND OF THUNDER (Peter Hyams, 2004), waarin toeristen naar het Jura-Tijdperk een vlinder vertrappen en bij terugkeer naar het heden een wereld aantreffen, die als direct gevolg van dit minuscule ongelukje aan klimatologische rampspoed dreigt ten onder te gaan.

Films over tijdreizen vallen meestal in één van de volgende categorieën: adolescente fantasy, komedie, techno-thriller, blood fest of een enkele keer drama zoals THE BUTTERFLY EFFECT 2, een serieus te nemen werkstuk over de queeste van een getraumatiseerd karakter dat – door hemel en aarde te bewegen om gemaakte fouten te herstellen – een tweede kans in het leven najaagt, maar onder invloed van het voortdurend optredende vlindereffect in dat nobele maar futiele streven nimmer zal slagen. Men kan hoog of laag springen, zegt de film, gedane zaken nemen geen keer – nooit. Een aardige film, die enige inschikkelijkheid van de kijker vergt vanwege het (onverklaarde) vermogen van de hoofdpersoon om de tijd naar believen te manipuleren. John R. Leonetti is de zoon van Matthew F. Leonetti, cameraman van de eerste BUTTERFLY EFFECT.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #73, voorjaar 2007.

© Erique J. Rebel
1 maart 2007