Deadpool 2(2016)

In het vervolg op de superheldenhit uit 2016 probeert Deadpool te voorkomen dat een jonge mutant wordt gedood door een soldaat uit de toekomst. Om in zijn missie te slagen, moet Pool Boy een gloednieuw superheldenteam uit de grond stampen. Het resultaat is een kick-ass kruising tussen X-MEN en THE TERMINATOR, maar dan met heel veel piemelgrappen.

Wanneer Wade Wilson zijn werk als huurling ongewild mee naar huis neemt, komt zijn geliefde Vanessa opnieuw onder vuur te liggen. Deadpool besluit zijn leven te beteren en hoopt wat karmapunten te scoren door het leven te redden van Russell. Deze jonge mutant wordt op de hielen gezeten door Cable, een tijdreizende soldaat die wil beletten dat zijn doelwit uitgroeit tot superschurk. Pool Boy denkt dat er vreedzamere manieren zijn om de massamoordenaar in de dop op het rechte pad te houden. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer Russell de krachten bundelt met een van de beruchtste tegenstanders van de X-Men!

Wie op basis van de intro een pacifistische Deadpool vreest, kunnen we gerust stellen: het vervolg op DEADPOOL zit vol buitensporig geweld. Al vrij snel wordt vastgesteld dat de ‘merc with a mouth’ door zijn superkrachten nagenoeg onsterfelijk is. Dat maakt de film natuurlijk niet spannender, maar gelukkig wel grappiger! Deadpool loopt namelijk de ene na de andere onmogelijke kwetsuur op, waardoor de actiescènes regelmatig verzanden in een aanstekelijke kruising tussen HARD BOILED, Monty Python en Looney Tunes. In tegenstelling tot het cynische KICK-ASS, dat eveneens het superheldengenre op bloederige wijze op de hak nam, blijft het geweld hierdoor luchtig, komisch en verteerbaar. Dat de vele actiescènes er ook nog eens geweldig uitzien, hoeft nauwelijks betoog: regisseur David Leitch tekende ook voor de oogstrelende actiekrakers JOHN WICK en ATOMIC BLONDE.

Niet alleen de kogels vliegen je om de oren in DEADPOOL 2, ook de grappen. Van slapstick en dick jokes tot zelfspot en metahumor: de spitsvondigheden worden in adembenemend tempo op de kijker afgevuurd. Dat niet alle grappen doel treffen, spreekt voor zich. Vooral de metahumor slaat regelmatig dood. Niet in de laatste plaats omdat dit vervolg minder afwijkt van zijn genregenoten dan de makers ons willen doen geloven. Het benoemen van clichés maakt ze ook niet per se minder belegen. Sommige van die platitudes maken nu al een gedateerde indruk, zoals personages die onverwachts worden overreden door een bus, het gedweep met dubstep en de inmiddels onvermijdelijke DMX op de soundtrack wanneer de helden in slow-motion hun entree maken.

Toch kun je de schrijvers van DEADPOOL 2 (waaronder hoofdrolspeler Ryan Reynolds) niet van luiheid betichten, zoals tot tweemaal toe gebeurt in de film. Zo wordt in de finale, niet zelden het dufste gedeelte van een superheldenfilm, het spervuur aan grappen nog verder opgevoerd. Dit betaalt zich onder meer uit in de langst uitgesponnen sterfscène sinds Peter Sellers in THE PARTY en een gedurfde epiloog die de toch al gehavende vierde muur nog verder doet afbrokkelen.

Het uitgekookte scenario wordt tot leven gewekt door een cast die er zichtbaar plezier in heeft. Vooral de nieuwkomers maken indruk. Zo is Josh Brolin als supersoldaat Cable een betere aangever voor stuiterbal Deadpool dan de onooglijke CGI-creatie Colossus. Ook krijgt Pool Boy deze keer hulp van X-Force, een genderneutrale variant op de X-Men. Zazie Beetz (ook al zo genietbaar in de tv-serie ATLANTA) mag ook niet onvermeld blijven. Zij steelt regelmatig de show als Domino, een mutant die als superkracht heeft dat ze altijd mazzel heeft.

David Beckham en Celine Dion maakten al hun opwachting in de publiciteitscampagne voor dit vervolg, maar ook in de film zitten nog enkele verrassende gastrollen van grote Hollywood-sterren en Marvel-personages. We raden dan ook aan om de IMDb-pagina te vermijden tot je DEADPOOL 2 gezien hebt. Maar de echte held in dit verhaal is natuurlijk Ryan Reynolds. Hij is in de titelrol niet anders dan de film waarin hij speelt: zelfingenomen, minder slim dan-ie zich voordoet en bij vlagen ronduit irritant, maar ook eigenzinnig, onweerstaanbaar en bovenal enorm grappig!

Distributie: 20th Century Fox. Release Nl: 17 mei 2018, BE: 16 mei 2018. Copyright: Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepupliceerd op 17 mei 2018.

© Eric van der Woude
17 mei 2018