netflix

Okja(2017)

Het boegeroep was niet van de lucht tijdens de eerste en enige voorstelling van OKJA op het filmfestival van Cannes. De kritiek richtte zich op Netflix, die films produceert voor het kleine doek. Niet te zien in een bioscoop bij u in de buurt dus.

Dé controverse van het filmfestival van Cannes 2017 ging over de selectie van OKJA (Bong Joon Ho) en THE MEYEROWITZ STORIES (Noah Baumbach) in de competitie. Niet vanwege inhoud of een faux pas van de regisseur, zoals in 2011 toen enfant terrible Lars von Trier werd verbannen van het festival, omdat hij zei een nazi te zijn en sympathie te koesteren voor Adolf Hitler, maar omdat beide films zijn geproduceerd door Netflix. Dat betekent dat ze geen bioscooprelease in Frankrijk krijgen, een eis van de organisatie, maar direct op Netflix worden gezet. Juryvoorzitter Pedro Almodóvar las op de openingsdag tijdens de traditionele persconferentie van de jury een verklaring voor waaruit onomwonden klonk dat hij niet van plan is om een film te honoreren die voor het kleine scherm is gemaakt, omdat dat niet is waar echte cinema om gaat. Tien dagen later bleek hij woord te hebben gehouden: noch OKJA noch THE MEYEROWITZ STORIES viel in de Zuid-Franse prijzen.

Maar goed, terug naar OKJA, de nieuwe sci-fi creature feature van de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon Ho. Met de groeiende wereldbevolking, de toenemende welvaart én een nauwelijks afnemende vleesconsumptie is het idee van multinational The Mirando Corporation om een genetisch gemanipuleerd supervarken te ontwikkelen, dat in één slacht voor honderden kilo’s vlees garant staat, zo gek nog niet. Nou ja, vanuit een winstoogpunt dan. En dat is het enige waar directeur Lucy Mirando (Tilda Swinton) mee bezig is. Ze liegt via mondiale televisie de mensheid voor dat het supervarken een biologisch, niet-gemanipuleerd dier is. Om de bevolking te betrekken bij haar snode plan en voor zich te winnen, heeft Mirando een wedstrijd bedacht om uit de eerste serie varkens het mooiste en grootste beest te kiezen.

Eén van die eerste varkens is Okja, op het Zuid-Koreaanse platteland grootgebracht door tiener Mija (Seo-Hyun Ahn) en haar opa. Het varken is ontworpen door Erik-Jan de Boer, de Nederlandse VFX-wizard die eerder een Oscar won voor zijn werk aan LIFE OF PI. Om mee te doen aan de competitie dient Okja te worden gekeurd door een team van The Mirando Corporation. Het staat onder aanvoering van de geflipte dr. Johnny Wilcox, Jake Gyllenhaal in een over de top maar zeer vermakelijke rol. Ze selecteren Okja, regelen transport naar de Verenigde Staten en beloven Mija dat ze haar varken direct na afloop van de prijsuitreiking weer mee mag nemen. Maar Okja’s lot is uiteraard het slachthuis, want vlees is geld. Maar voor het zover is, krijgt Mija hulp van het Animal Liberation Front, geleid door Paul Dano in zijn grappigste rol tot nu toe.

Bong Joon Ho jongleert in OKJA met verschillende genres zoals hij eerder succesvol deed in THE HOST en SNOWPIERCER, maar nu met een veel groter budget en met meer zelfvertrouwen. Het resultaat is de beste film uit zijn nog jonge carrière. Het is in de eerste plaats een pittige satire op vervuilende en groteske multinationals die een aanbod van troep creëren onder het mom slechts aan de vraag te voldoen, maar werkt evengoed als een ontroerende Ghibli-versie van E.T. van Steven Spielberg. En helaas dus binnenkort niet te zien op een groot, wit doek bij u in de buurt, maar exclusief voor de abonneehouders van Netflix vanaf 28 juni.

Distributeur: Netflix. Release: 28 juni 2017. Copyright: Ronald Simons. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 28 juni 2017.

© Ronald Simons
28 juni 2017