Sneekweek(2016)

Wat gebeurt er als je COSTA en VOLLE MAAN mixt met I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER en SCREAM? Dan krijg je SNEEKWEEK.

SNEEKWEEK van regisseur Martijn Heijne opent met een hospiteeravond. De kandidaten moeten zo lang mogelijk in een bak met ijs zitten om kans te maken op een felbegeerde kamer in een studentenhuis. De ballotage loopt uit de hand wanneer één van de jongens onderkoelt raakt. Geheel in de stijl van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER spreken de bewoners van het studentenhuis af dit voorval geheim te houden. Twee jaar later worden de studenten tijdens de Sneekweek in Friesland geconfronteerd met hun gruwelijke geheim. Door een mysterieuze, gemaskerde gedaante.

We kennen allemaal wel de films waarin geile, feestende tienermeisjes hun borsten tonen, terwijl ze ‘Spring Break!’ schreeuwen. Een Nederlandse student die ‘Krokusvakantie!’ roept is toch een stuk minder sexy. Het is dus logisch dat men het jaarlijkse evenement Sneekweek koos als setting voor deze Nederlandse slasher. Er zijn immers veel overeenkomsten tussen de Spring Break, zoals we die uit Amerikaanse films kennen, en de Sneekweek: feestende jongeren en drank, drugs en seks in overvloed.

In SNEEKWEEK zijn verder ook alle andere elementen voor een standaard-slasher van de partij; van de belabberde dialogen tot de bordkartonnen personages. Zoals gebruikelijk zijn vooral de mannelijke personages plat en onsympathiek; met name de grote klootzak Boris (Jord Knotter) doet geregeld denken aan Trent uit de FRIDAY THE 13TH- remake. Merel (Carolien Spoor) ontpopt zich tot het meisje dat inziet dat ze in gevaar zijn, maar haar vrienden niet weet te overtuigen. Ze krijgt hulp van de cynische detective Van Velzen (Frank Lammers), compleet met bruin leren jasje. En er is uiteraard een autoriteit – hier de hoofdcommissaris van politie (Diederik Ebbinge) – die vooral oog heeft voor het toerisme en niet wil dat de Sneekweek wordt verstoord.

De toon van SNEEKWEEK schommelt nogal. De film heeft duistere momenten, maar is over het algemeen vrij luchtig en zelden bloederig of schokkend. De humor is soms wat misplaatst; zo komt de klungelige hoofdcommissaris rechtstreeks uit een kinderfilm gelopen. De sequenties met de killer komen beter uit de verf, hiervoor heeft Heijne goed gekeken naar films als SCREAM, waarnaar halverwege de film nog een leuke directe verwijzing wordt gemaakt. Enkel had de stalker, gekleed in het zwart en een vrij goedkoop feestwinkelmaskertje, wel een iets interessanter design mogen krijgen.

SNEEKWEEK is duidelijk bedoeld voor een jeugdig publiek. Naast bekende gezichten uit de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden als Ferry Doedens en Marly van der Velden, is de film geschoten als één lange commercial, compleet met gelikte slow motion-shots en een soundtrack vol Top 40-muziek. Heijne weet heel goed wie zijn doelgroep is; de pubermeisjes kunnen genieten van shirtloze mooie mannen, terwijl de vele shots van achterwerken van appetijtelijke dames de hormonen van de puberjongens laten gieren. De doorgewinterde horrorfan ziet in SNEEKWEEK waarschijnlijk slechts een vrij clichématige en simplistische slasher, maar de doelgroep krijgt een vlotte, aardige en soms best spannende thriller voorgeschoteld.

Distributeur: Dutch Filmworks, NL 21 januari 2016. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 21 januari 2016.

21 januari 2016
    Sneekweek