Frankenstein’s Army(2013)

Het begon allemaal in 1818 met de Gotische roman Frankenstein van Mary Shelley. Het boek inspireerde andere auteurs, striptekenaars, toneel- en filmmakers en leidde tot creatieve navertellingen, parodieën en spin-offs. Op 26 januari ging tijdens het International Film Festival Rotterdam de nieuwste reïncarnatie in première: FRANKENSTEIN’S ARMY van de Nederlandse regisseur Richard Raaphorst.

FRANKENSTEIN’S ARMY speelt zich af aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Een groepje Russische soldaten zwerft rond op Duits grondgebied en stuit in een dorpje op een leger monsterlijke ondode creaturen, half mens en half machine. De dodelijke gedrochten zijn het resultaat van de experimenten van Victor Frankenstein, een geflipte wetenschapper die voortborduurt op de ontdekkingen van zijn opa en is ingehuurd door de nazi’s om een supersoldaat te creëren.

FRANKENSTEIN’S ARMY is een fake found footage film. Het eerste-persoonsperspectief wordt een aantal keer zeer effectief ingezet maar door de bedoeld amateuristische filmstijl is soms niet duidelijk wat er precies gebeurt. Wat daarnaast afleidt is dat de film, ondanks de hier en daar digitaal aangebrachte krassen en verkleuringen, er té goed uitziet (en klinkt) voor een film die zogenaamd met een 16mm camera is opgenomen.

Ander minpuntje is de keuze om de soldaten Engels te laten spreken met een fors Russisch accent. Dit werkt een beetje op de lachspieren, vooral omdat het accent bij sommige acteurs komt en gaat. De acteurs zetten hun personages met veel overtuiging neer, maar spijtig genoeg zijn het bijna allemaal onsympathieke gasten en leef je niet echt mee ze mee, wat uiteindelijk weer ten koste gaat van de spanning. Alleen Sacha, de benjamin van de groep die voortdurend de klos is, weet enige sympathie op te wekken.

Maar waar het uiteindelijk om gaat, zijn natuurlijk de nazizombies – Frankenstein’s army – en wat dat betreft stelt de film absoluut niet teleur. De briljante combinatie van nazi’s en zombies is niet nieuw. We zagen het al eerder in SHOCK WAVES (1977), OUTPOST (2007) en DEAD SNOW (2009), maar Raaphorst en het team van Unreal FX hebben er een totaal eigen draai aan geven. Hun creaties zijn afschrikwekkend ‘mooi’ en de term zombie dekt de lading eigenlijk niet. Steampunk nazicyborgs is wellicht een betere omschrijving voor deze met mechanische onderdelen – waaronder een vliegtuigpropeller! – geüpgrade ondoden.

Niet alleen zijn leger maar ook de dokter zélf maakt veel goed. De finale van FRANKENSTEIN’S ARMY is heerlijk grotesk en dat is vooral te danken aan de manier waarop Karel Roden (BLADE II, HELLBOY) zijn versie van Dr. Frankenstein neerzet; als een geniale malloot, meer klusjesman dan wetenschapper. Vooral het hilarische hersenexperiment zal je bijblijven.

Raaphorst kondigde in het interview met Schokkend Nieuws aan dat hij genoeg ideeën heeft voor een vervolg. Wij verheugen ons er nu al op! Te hopen valt, dat FRANKENSTEIN’S ARMY binnenkort in Nederland ook een gewone dvd- of bioscooprelease krijgt.

Copyright Erik van ’t Holt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 januari 2013.

30 januari 2013
    Frankenstein's Army