Paranormal Activity 4(2012)

Shots van lege kamers, keukens en trappenhuizen, afgewisseld met een schrikmomentje zo nu en dan… Je raadt het al: er is een nieuwe PARANORMAL ACTIVITY.

Nadat we met deel drie een prequel kregen voorgeschoteld, komt PARANORMAL ACTIVITY 4 in de eerste minuten terug op het einde van het tweede deel. Daarin werd het jongetje Hunter meegenomen door de bezeten Katy. Wat is er met ze gebeurd?

Die vraag blijft nog even onbeantwoord, want in PARANORMAL ACTIVITY 4 gaat de aandacht eerst uit naar een nieuwe familie met twee kinderen: zoontje Wyatt en tienerdochter Alex, die de irritante gewoonte heeft alles in haar leven op camera vast te leggen en veelvuldig te skypen met haar onsympathieke vriendje Ben. Wanneer de buurvrouw plots voor langere tijd naar het ziekenhuis moet, komt haar zoontje Robbie zolang bij Wyatt en Alex logeren. En dan duurt het niet lang voordat er vreemde dingen beginnen te gebeuren en Alex’ obsessie met camera’s toch nog van pas komt.

Deel vier werd, net als het vorige deel, geregisseerd door Henry Joost en Ariel Schulman, die naam maakten met de (fake?) documentaire CATFISH. PARANORMAL ACTIVITY 3 was immers een financieel succes en ook een verademing na het zwakke tweede deel. SN-hoofdredacteur Barend de Voogd roemde vorig jaar de creativiteit van het regisseursduo: “Briljante vondst is de camera in de keuken, die Dennis op het roterende statief van een ventilator heeft gemonteerd.”

Van dit soort vondsten blijven we in deel vier jammer genoeg verstoken. Het enige nieuwe idee is dat er gebruik gemaakt wordt van een X-Box Kinect om spookverschijningen te detecteren. Waarschijnlijk komt dat dat idee eerder van de PR afdeling van Microsoft dan van de filmmakers zelf. Verder is PARANORMAL ACTIVITY 4 vooral een herhaling van zetten: ideeën die in de vorige films werkten, worden schaamteloos hergebruikt, zodat de film meer op een compilatie van de vorige delen lijkt dan op een echt vervolg.

Aan het found footage-idee wordt steeds krampachtiger vastgehouden. Waarom filmt dit meisje in godsnaam alles? De meest onbenullige dingen worden door haar vastgelegd. De makers nemen niet eens de moeite daar een goede reden voor te verzinnen. Ook ergerlijk: hints naar verdere plotontwikkelingen worden opgevoerd om daar vervolgens niks meer mee te doen. Zo wordt er ruim aandacht besteed aan de spulletjes die Robbie meeneemt, waaronder een vork. Het ding kan volgens hem de toekomst voorspellen. We horen er verder helemaal niks meer over.

Toch is PARANORMAL ACTIVITY 4 niet op alle fronten mislukt. Waar in veel griezelfilms de schrikmomenten door de meer ervaren kijker bijna tot op de seconde voorspeld kunnen worden, komen deze in PARANORMAL ACTIVITY 4 soms nog best onverwachts. Wanneer tegen het einde de actie echt losbarst, is dat meteen het leukste deel van de film.

Het is echter allemaal te weinig om de film te redden. Ondergetekende heeft het ondertussen wel gehad met deze franchise; wat mij betreft blijft het hierbij. Maar helaas… PARANORMAL ACTIVITY 4 heeft op het moment van schrijven al ruim 37 miljoen dollar opgehaald, meer dan zeven keer het budget. Voor deze voorspelling hebben we Robbie’s vork niet nodig: ook dat vijfde deel zal er dus komen.

Di: Universal Pictures International (Release NL: 25 oktober 2012). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 oktober 2012.

29 oktober 2012
    Paranormal Activity 4