Paranormal Activity 3(2011)

PARANORMAL ACTIVITY 3 bewijst dat het concept nog lang niet is uitgewerkt.  ‘Echte’ homevideobeelden, geestverschijningen en een uitgekiende timing zorgen nog steeds voor gillend bioscooppubliek.

PARANORMAL ACTIVITY (Oren Peli, 2007), een film van naar schatting 15.000 dollar, heeft wereldwijd bijna 183 miljoen opgebracht. De cijfers komen van IMDb-pro. Peli verdient sindsdien als producent ook goed aan de sequels. PARANORMAL ACTIVITY 2 (2010) bracht 173 miljoen op. PARANORMAL ACTIVITY 3 – met 5 miljoen de duurste tot nu toe – verdiende in de VS, in een week tijd, al het tienvoudige van wat de film kostte.

Julie en Dennis zijn een liefdevol koppel met twee schattige dochtertjes, Katie en Kristi. Enige slaapkamergeheim is dat Dennis zijn vrouw zover heeft weten te krijgen mee te werken aan een seksvideotape. Jammer voor Dennis, maar een aardbeving maakt een einde aan de gezelligheid. Bovendien is achteraf op de videoband een merkwaardig en beetje griezelig fenomeen waarneembaar. Wanneer dochtertje Kristi dan ook nog over haar denkbeeldige vriendje begint, is het definitief gedaan met de rust.

Dennis, nieuwsgierig geworden, stelt drie camera’s op in het huis: één in de keuken, één in de kamer van de meisjes en één in de ouderlijke slaapkamer. Minutenlang breng je als kijker door met het in het duister turen naar de tijdcode rechtsonder en het rode lichtpuntje dat aangeeft dat de camera aanstaat. Bewoog daar iets? Waar? Briljante vondst is de camera in de keuken, die Dennis op het roterende statief van een ventilator heeft gemonteerd. Terwijl de camera keurig van links naar rechts draait, steeds een deel van de keuken aan het zicht onttrekkend, dicteren de regisseurs ons het tempo – om dat vervolgens net op het moment dat je dat niet verwacht te doorbreken.

Perfecte timing. Eigenlijk zijn alle schrikeffecten geslaagd: van het luik dat opeens dichtklapt, de lamp die kapot knalt tot het mysterieuze gedrag van het keukengerei. Schrikken zijn ook het moment waarop een van de dochters opeens tegen iets onzichtbaars aanloopt en de Bloody Mary-scène.  De trailer hieronder zet je overigens op het verkeerde been. Deze Bloody Mary-scène zit er niet in. In de film zijn het Kristi en familievriend en oppas Randy die zich in een piepkleine badkamer vol spiegels wagen, voor een van de engste scènes van de film.

Het is trouwens ook een behoorlijk grappige scène. Regisseurs Ariel Schulman en Henry Joost hebben begrepen dat de boog niet altijd gespannen kan staan. De schattige kinderen, de sexy Julie en de grappige dudes Dennis en Randy zorgen voor afleiding. Je lacht soms, je gilt soms en heel vaak lach je omdát je zo gegild hebt.

Ook de tweede trailer zet de kijker trouwens op punten op een dwaalspoor. Schulman en Joost, die vorig jaar al volop twijfel zaaiden met hun Facebook-fabel CATFISH, zijn bedreven in het manipuleren. Dat ondervindt de kijker, maar dat ondervindt ook Dennis. PARANORMAL ACTIVITY 3 verwijst met Katie en Kristi keurig terug naar de vorige delen waarin de meisje als volwassenen te zien waren en maakt werk van een wat groter achtergrondverhaal. De film bevat een geheim, dat niet alleen pas in de laatste akte aan het licht komt maar ook nog eens behoorlijk nasty blijkt.

Als je als regisseursduo ingehuurd wordt om een derde variant op eenzelfde thema te maken, kun je het nauwelijks beter doen. Sterker: met betere acteurs, een betere spanningsopbouw en een einde dat zich kan meten met dat van THE BLAIR WITCH PROJECT steken ze Peli naar de kroon.

Di: Universal (B: 19 oktober, NL: 20 oktober). Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 oktober 2011.

29 oktober 2011
    Paranormal Activity 3