Screen Shot 2022 05 06 at 1.03.01 PM
Screen Shot 2022 05 06 at 1.03.01 PM
TGIF
20 mei 2022

Thank God It’s Friday, 20 mei 2022

Screen Shot 2022 05 06 at 1.03.01 PMTGIF | Keuzestress. Het is zo’n woord waarvan ik dacht het nooit te zullen gebruiken. Niet alleen omdat het net iets te hip voor me is, maar het is ook zo’n term die nooit bij mij zou opkomen omdat veel te loos klinkt, ten minste dat dacht ik.

Een ideale voorzet, dacht ik, om de Thank God It’s Friday van deze week mee te beginnen, werd aangegeven door het voorgaande nummer van Schokkend Nieuws, dat bij ons thuis steevast een plaatsje op de salontafel krijgt naast de karaf met whisky. Het was het nummer waarin vooral de videotheekfanaten hun zegje hadden en terwijl ik met de afstandsbediening in de hand van de ene streamingdienst naar de andere zapte, overviel me alweer dat verdomde nostalgische gevoel dat vroeger alles beter was. Dat is natuurlijk niet zo, want het aantal uren dat je zat te vloeken omdat zo’n verdraaide videoband nog maar eens in de recorder was vastgelopen was niet bij te houden. Je had toen wel een veel kortere watchlist, maar dat kwam vooral omdat je in internetloze dagen geen weet had van al die obscure films. En als je er toch van op de hoogte was moest je een paar gebedjes prevelen dat de titel in de rekken van de Nederlandse of Belgische videotheken zou belanden. Vandaag kun je alles bekijken, legaal of illegaal, waardoor de watchlist een ellenlange lijst is geworden en je door de bomen al lang niet meer het bos ziet. Tijd kun je nu eenmaal niet kopen. Zou dat woord keuzestress dan toch ergens goed voor zijn? Een mens moet selectief zijn, iets wat anno 2022 een behoorlijk probleem is geworden. En dan hebben we het nog niet eens over al die tijdrovende series, of het lezen van columns, zoals de TGIF die alweer probeert om kostbare uren van je op te vreten door interessante linkjes aan te prijzen. Over een voorzet gesproken!

Twee groten ontvielen ons deze week. Componist 
Evanghelos Odysseas Papathanasiou, alias Vangelis, bij de genreliefhebber vooral bekend om zijn soundtrack voor BLADE RUNNER, werd 79Eerder deze week overleed Fred Ward, ook op 79-jarige leeftijd. De acteur kreeg bij de serieuze filmpers (wat dat ook mag zijn!) vooral veel lof voor zijn rol in THE RIGHT STUFF, maar cultliefhebbers kennen hem natuurlijk uit TREMORS of als de waaghals REMO WILLIAMS. Een onvolledig, maar leuk lijstje van zijn films vind je op Slashfilm. En wie toch in de TREMORS-modus zit kan meteen de hele franchise meepikken. Zoals we er bij Schokkend Nieuws een leuke sport van maken om films te rangschikken (in het laatste SN-nummer kwam Sam Raimi aan bod), doet ook Screen Rant dat graag en botsten wij pardoes op hun ordening van de TREMORS-films.

Over franchises gesproken, zowel SCREAM als ook GODZILLA VS KONG zijn nog lang niet uitgemolken. Het liedje van FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM lijkt wél uitgezongen, iets wat voor de een te danken is aan de uitlatingen van J.K. Rowling en voor de ander door het vreemde gedrag van Ezra Miller, hoewel de echte waarheid vermoedelijk te wijten is aan het feit dat het laatste deel het aan de kassa niet deed zoals Warner had gehoopt, waardoor de reeks naar alle waarschijnlijkheid zal afsluiten met drie films in plaats van vijf.

Tom De Longe, gitarist van punkband (nou ja) Blink 182, plaatste een paar dagen geleden de trailer van zijn regiedebuut MONSTERS OF CALIFORNIA. De grootste naam uit de cast is oudgediende Casper Van Dien. Benieuwd wat dat zal worden. Misschien moeten we het allemaal niet te serieus nemen, zoals Peter Greenaway die na een stilzwijgen van meer dan zeven jaar opnieuw achter de camera kruipt en samen met Variety in zijn vuistje lacht over wat de critici destijds achter zijn films zochten.

Twee sterren en een half, verder raakte Vincent niet toen hij het over de remake van FIRESTARTER had. Wie benieuwd is naar de mening van Stephen King over het vehikel kan bij Vanity Fair terecht. Dit zijn overigens volgens Rolling Stone de Stephen King-verfilmingen die de meeste schouderklopjes verdienen. Soms zegt de spuuglelijke affiche meer dan woorden, want de poster van FIRESTARTER ziet er allesbehalve uitnodigend uit, en voor wie zin heeft om de lelijkste filmaffiches uit de filmgeschiedenis te bewonderen (hoewel dat een zeer subjectieve bedoening is) kan een kijkje nemen in de keuze die The Independent maakte of die van Company Folders. Voor wie niet uitgekijken raakt op slechte smaak kan zich laven aan deze blog over dit onderwerp.

Ofschoon ook de meningen verdeeld zijn over DOCTOR STRANGE IN THE MULTIVERSE OF MADNESS (Jasper hield het op ‘het zoveelste inspiratieloze deel uit een uitgemolken reeks superheldenfilms’), doet de film wat hij moet doen aan de kassa. Over de muziek van Danny Elfman is men het meestal wel nog roerend eens en Variety sprak met de maestro over zijn score waarbij hij teruggreep naar zijn werk met zijn legendarische new wave-band Oingo Bongo. Dan Trachtenberg heeft een teaser gepubliceerd van PREY, de Predator-film die een nieuwe kijk moet bieden op de franchise door het gegeven in een heel ander tijdperk te plaatsen. De film wordt wellicht rechtstreeks op Disney+ gedropt. Rob Reiner maakte bekend dat er in 2024 een sequel komt op THIS IS SPINAL TAP. Het nieuws werd de wereld ingestuurd een paar dagen nadat bekend werd gemaakt dat drummer Ric Parnell een plaatsje onder de groene zoden had besteld.

Het tweede seizoen van PICARD, dat nu te bekijken is op Prime Video, lokt vrij uiteenlopende meningen uit. Een paar Trekkies uiten op hun eigen manier hun ongenoegen door te stellen dat de nieuwe serie een smet op het Star Trek-universum is. Wie weet ligt het wel aan het feit dat vier hoofdrolspelers deze kelk aan zich lieten voorbij gaan.

Of het nu een reboot wordt of gewoon een arthouse-versie is nog niet geheel duidelijk, maar er komt een nieuwe versie van Emmanuelle Arsans erotische roman Emmanuelle, die in de jaren zeventig iconisch verfilmd werd met Sylvia Kristel. Het beste nieuws is dat de Emmanuelle van deze generatie Léa Seydoux wordt.

Omdat deze week niet iedereen het geluk heeft om in Cannes op de Promenade de la Croisette te mogen paraderen, sluiten wij af met twee interessante interviews over David Cronenbergs nieuwste film CRIMES OF THE FUTURE die er vertoond wordt; eentje met Viggo Mortensen en een ander met de grootmeester himself.

Prettig weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!