melv
melv
TGIF
24 september 2021

Thank God It’s Friday, 24 september 2021

melvTGIF | Hopelijk heeft iedereen inmiddels TITANE, CANDYMAN en MALIGNANT al gekeken. Wat doe je hier anders? Vlug, laptop dicht en naar de bios! Voor diegenen die wel nog alles op een rijtje hebben zijn er weer nieuwe genrefilms in de zalen te zien.

THE NIGHT HOUSE volgt Rebecca Hall als een weduwe wier man een paar dagen geleden zelfmoord heeft gepleegd, en nu klinken er vreemde geluiden in hun idyllische huis aan het meer. Ogenschijnlijk een vrij gangbare spookhuisfilm, maar regisseur David Bruckner en schrijvers Ben Collins en Luke Piotrowski houden de kijkers toch scherp wanneer seriemoorden en zwarte magie komen bovendrijven. Prachtig gespeeld, prachtig geschoten en ook nog eens best wel eng; THE NIGHT HOUSE kan ik zeker aanraden.

De echtgenotes lijken wel bij bosjes te vallen. In TILL DEATH wordt Emma (Megan Fox) wakker en blijkt geketend aan de pols van haar man, die meteen daarna zichzelf door het hoofd schiet. Zij moet daarna hun vakantiehuis aan het meer (hmm) weten te ontsnappen zonder auto, zonder kleren en met een zwaar lijk aan haar arm. Een film zonder de spanning en het ongemak van GERALD’S GAME, en zonder de absurde humor van READY OR NOT. Serieus, een ‘the old ball and chain’-grap wordt pas na vijfenzeventig minuten gemaakt. Daar had de film mee moeten beginnen. Natuurlijk is het fijn om Megan Fox weer op het grote doek te zien, de verguisde actrice die zoveel drek over haar heen kreeg vanwege de eerste twee TRANSFORMERS-films. In JENNIFER’S BODY heeft Fox laten zien dat ze echt wel kan acteren. TILL DEATH komt niet in de buurt van die moderne cultklassieker, dus neem het Fox alstublieft niet kwalijk dat ze doet wat ze moet doen, maar ook niet meer.

Deze week staan we ook stil bij Melvin Van Peebles, die woensdag op negenentachtig jarige leeftijd is overleden. Van Peebles wordt gezien als de peetvader van de moderne zwarte cinema en stond bekend als een provocerende regisseur, auteur en toneelschrijver. Zijn meest beroemde film SWEET SWEETBACK’S BAADASSSSS SONG vertelt het verhaal van een zwarte hustler op de vlucht nadat hij twee witte agenten heeft vermoord. Zijn harde en eerlijke film over het gevecht tegen de racistische orde in Amerika stond aan de wieg van het blaxploitationgenre, maar Van Peebles stond daar wel met tegenzin. Zelf zei hij dat ‘Hollywood de politieke boodschap had onderdrukt en karikatuur had toegevoegd, en zo werd blaxploitation geboren.’ Voor wie interesse heeft in de cinema van Van Peebles: Criterion heeft zijn belangrijkste films in een prachtige boxset samengebracht die twee weken na zijn overlijden gaat uitkomen. Zeker een aanrader voor wie een regiovrije blu-rayspeler en ergens 130 euro heeft liggen.

We hoeven niet stil te staan bij David Cronenberg, want hij is niet dood. Maar toch maakte de legendarische regisseur een korte film genaamd THE DEATH OF DAVID CRONENBERG, die een paar dagen geleden op YouTube is verschenen (de film kwam eerst uit als een NFT, de echte horror hier, maar laten we het daar maar niet over hebben). In de short omhelst en kust Cronenberg een silicone sculptuur van zijn eigen dode lichaam. Natuurlijk wordt dit overal omschreven als een uitdrukking hoe de tachtig jaar oude regisseur zijn eigen dood zal moeten accepteren, maar hij ziet het zelf ook als een ode aan zijn vrouw, die vier jaar geleden overleed.

Wat luchtiger nieuws om af mee af te sluiten. Als een enorme fan van de gebroeders Coen en Shakespeares MACBETH sprong ik een gat in de lucht toen A24 op dinsdag met de teaser voor THE TRAGEDY OF MACBETH kwam. De toon van de teaser lijkt wel meer op THE LIGHTHOUSE dan op FARGO of THE BIG LEBOWSKI, dus ik ben heel erg benieuwd wat Joel Coen (voor het eerst zonder Ethan!) ervan gaan maken. Ik twijfel er niet aan dat hij toegevoegd aan het lijstje van grote auteurs die de tekst prachtig hebben verfilmd. Welles, Kurosawa, Tarr, zelfs Justin Kurzel. En verder helemaal niemand. No sir.

Wie houdt er niet van een goed filmlijstje? Slashfilm zette de veertien beste sci-fi-films van deze eeuw op een rij en rangschikte de beste optredens van Harrison Ford. Ook noemden ze de beste animatiefilms per decennium. In mijn ogen te weinig Kon en Miyazaki en met te veel Disney, maar het was wel fijn om WOLFWALKERS in de lijst te zien. Verder vertelde Guillermo del Toro deze week aan IndieWire dat hij in totaal zestien jaar heeft gewerkt aan films die nooit van de grond af zijn gekomen. Ik huil elke nacht nog bittere tranen dat zijn versie van AT THE MOUNTAINS OF MADNESS nooit is voltooid, dus ik voel mee met de man. Het is nog niet duidelijk wanneer Sion Sono’s nieuwe film PRISONERS OF THE GHOSTLAND gaat uitkomen, maar je kunt je alvast voorbereiden met dit interview. Blijkbaar heeft Nic Cage explosieven aan zijn ballen vastzitten. Dat belooft wat.

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!