Eileen dietz pazuzu the exorcist 2
Eileen dietz pazuzu the exorcist 2
TGIF
29 juli 2021

Thank God It’s Friday, 30 juli 2021

Eileen dietz pazuzu the exorcist 2TGIF | Deze week in de TGIF een ouderwetse linkdump, over nieuwe films in oude franchises, en vernieuwende oudere films die op zichzelf kunnen staan.

Het was deze week een beetje moeilijk een rode draad te vinden in de TGIF, want de onderwerpen schoten alle kanten op. Als er dan toch een ding opvalt in het filmnieuws is het dat studio’s nog steeds vooral rekenen op bewezen formules. Zo vinden we in het filmnieuws een nieuwe PREDATOR-film van Dan Trachtenberg (10 CLOVERFIELD LANE), een nieuwe POKEMON-live-actionserie van de showunner van LUCIFER, en een nieuwe EXORCISTtrilogie van Blumhouse, waarvan de eerste geregisseerd gaat worden door David Gordon Green. Zelfs John Carpenter speculeert over meer vervolgen op ESCAPE FROM NEW YORK. Ik word een beetje moe van alle uitmelkerij, zeker omdat je weet dat het door fans toch niet gewaardeerd gaat worden, met name gaat als het om een vocale groep fanboys die hun puberteit niet ontgroeid zijn. Voor die laatste groep had Kevin Smith, die pas een reboot gemaakt heeft van MASTERS OF THE UNIVERSE, stevige woorden.

Ik moest denken aan de ideeënmoeheid in Hollywood toen ik dit weekend mijn partner voor het eerst ROBOCOP liet zien. Zijn opmerking, ‘waarom hebben ze hier überhaupt een remake van gemaakt, dit staat nog als een huis,’ is ontzettend waar. Phil Tippetts stop-motionanimatie van ED-209 had nog precies de gewenste reactie van mijn vriend, toen het gevaarte van de trap afdonderde: ‘aaaw, de arme schat.’ ED-209 is net een grote kleuter. Tippett is nu al lange tijd bezig geweest met zijn eigen stop-motionfilm MAD GOD, waarvan een trailer uit is. Hij ziet er fantastisch uit.

 

Over stop-motion gesproken: dit toffe video-essay over Wes Anderson legt scherp uit waarom THE FANTASTIC MR. FOX niet alleen brak met oude Anderson-routines omdat het zijn eerste animatiefilms was.

Ik ben altijd blij met films die niet binnen franchises vallen, zeker als ze de grenzen opzoeken van wat we verwachten als kijker. CLIFFORD is voor mij een nieuwe titel, maar deze oral history doet de film zo bizar klinken dat ik erg benieuwd ben. Sowieso is het soms leuk om van mensen achter de schermen te horen, zoals Makoto Shinkai die uitlegt wat zijn bedoeling was met WEATHERING WITH YOU. Ook kijk ik uit naar THE GREEN KNIGHT van David Lowery. Dat is het soort bijzondere project dat ik een warm hart toe draag, zeker na het lezen van dit interview.

Wat betreft franchiseloze films: het zijn niet altijd knallers, want Renny Harlins MINDHUNTERS vind ik nog steeds een draak. Maar voor iedere film is er een fan te vinden, en deze fan weet aardig uit te leggen waarom MINDHUNTERS misschien tóch de moeite is. Andere pleidooien die we deze week zagen: voor de westerns van Lucio Fulci, Satoshi Kons fan-tas-tische MILLENNIUM ACTRESS en een bijzondere terugblik op een interactief filmproject van cultfilmmaker Chris Marker. En kijk ook even naar dit essay over de invloed van THE RED SHOES op het horrorgenre. 

En dan nog dit: een interview met BLACK WIDOW-acteur David Harbour; de ‘schoonheid van David Fincher’; homomuppets; waar te beginnen met het oeuvre van Jaume Collet Serra; wat maakt een one-take memorabel en wat niet?; en hoe een YouTuber met zijn hobbyproject een baan bij Lucasfilm scoorde.

Een fijne week gewenst!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!