kill carnival
kill carnival
Nederhorror & scifi
5 oktober 2019

Première Killer Carnival

kill carnivalNEDERHORROR | Afgelopen woensdag ging in filmtheater Figi in Zeist de korte horrorfilm KILLER CARNIVAL in première. Presentatie: Mr. Goat. Dresscode: freaky black-tie. Schokkend Nieuws voelde zich er als een vis in het water.

‘Toen hij over groen bloed begon, wist ik dat het goed kwam,’ lacht acteur Duncan Meijering tijdens de Q&A na de eerste vertoning van KILLER CARNIVAL. De horrorfilm van ongeveer twintig minuten gaat over een jongen die geboren wordt met krabhanden en zich met dat lot moet leren verzoenen. Het resulteert in een bloederige en aanstekelijke circushorrorfilm, die zowel absurd als ontroerend is. ‘We hebben geitenfreaks, krabbenfreaks, hagedissenfreaks. Freaks voor de hele familie,’ vertelt Meijering als Mr. Goat in de TALES OF THE CRYPT-achtige introductie. Daaraan is geen woord gelogen.

Met KILLER CARNIVAL studeren regisseur Benjamin van den Dool, producent Danny Heijnekamp en 1st A.D. Nino Segers af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Schokkend Nieuws schreef al eerder over het drietal dat samen achter het productiebedrijfje Goat Stories zit. Zij waren eerder verantwoordelijk voor FARMKILL, een slasher over opgejaagde cheerleaders, en we berichtten ook al een keer over de crowdfundingactie voor KILLER CARNIVAL. Dat woensdag de première plaatsvond, bewees al dat die succesvol was: vijfduizend euro haalden de drie ermee op, en ze legden zelf nog eens vijfduizend in voor het vervaardigen van de film.

In de sfeervolle filmzaal van theater Figi vertelde Van den Dool aan de genodigden over zijn drijfveren voor het afstudeerproject: ‘Sinds kleins af aan zag ik al elke monsterfilm die ik maar kon. Het was echt een droom om zo’n soort film eens maken.’ Een ambitie die wel wat wenkbrauwen deed fronsen op de faculteit Audiovisual Media, aldus producent Heijnekamp. ‘Toen we onze vorige film FARMKILL voorstelden was niemand enthousiast. De slasher is misschien ook een bedenkelijker genre. Het blijven daar toch kunstenaars, hè. Maar ditmaal was iedereen wel on board. Het is ook een meer een dramafilm.’

KILLER CARNIVAL is inderdaad klassieke familietragedie, maar dan opgetuigd met bloederige effecten, fantasievolle sets en een vreemd paar krabhanden. Het verhaal begint met de tragische geboorte van Mike (Aris Julian), een jongen die geboren is met twee krabscharen als handen en zich al knippend uit de buik van zijn moeder naar buiten werkt. Ze sterft aan de complicaties in de armen van zijn vader (Bas Heerkens), een circusdirecteur die de ‘freak’ door het voorval meteen niet meer als zoon beschouwt.

Meer bloed had de cast op het scherm verwacht, gezien de liters die erdoorheen gingen op de set. Maar wat opvalt is de manier waarop Van den Dool meteen al de juiste balans tussen over the top horror en tragiek weet te vinden. Denk EDWARD SCISSORHANDS meets FREAKS meets David Cronenbergs THE FLY. Na de dodelijke geboorte groeit krabjongen Mike op in de schaduwen van het circusleven: verscholen tijdens de grote shows overdag, maar ’s nachts getoond als curiosum voor een louche, sensatiebelust publiek. Dat kan natuurlijk niet zijn hele leven doorgaan en gesteund door een mysterieuze medefreak (Julia Batelaan) en zijn liefhebbende oma, ontwikkelt Mike zich langzamerhand tot een zelfbewuste jongen, die zijn rariteiten leert te omarmen. “Of je nu spierballen hebt, of krabscharen als handen.. belangrijk is dat je jezelf bent.” Een besef dat in een droomachtige en Freudiaanse finale tot een hoogtepunt komt wanneer vader en zoon het tegen elkaar opnemen. Dat betekent: losgeslagen circusdwazen, wild spuitend bloed en gevaarlijk rondvliegende elektrische shocks.

Voor een kleine productie slaagt KILLER CARNIVAL erin al die elementen geloofwaardig tot leven te wekken. De crew vol enthousiastelingen schoot de film in negen dagen, waarvan er drie nachtshoots waren. ‘Het was koud,’ aldus acteur Bas Heerkens, ‘maar geweldig om te doen. Ik heb diepe bewondering voor het doorzettingsvermogen van de crew.’ Vooral voor de protheses en make-upeffecten, die onder supervisie van Rob Hillenbrink van Rob’s Propshop door grimeur Lonneke van Boxtel in elkaar werden gezet, was er tijdens de première terecht veel applaus.

Het team van Goat Stories kan dus terugkijken op een geslaagde productie en tegelijkertijd hun blik op de toekomst richten. ‘Ik verwacht een professionele revival van het genre onder leiding van deze man,’ aldus Heerkens. Wie benieuwd is geworden naar KILLER CARNIVAL: houd Schokkend Nieuws en de website van Goat Stories in de gaten. Het drietal is namelijk bezig om de film bij verschillende Nederlandse filmfestivals aan te bieden. En pas nadat de festivalvertoningen zijn geweest zal het project online verschijnen. In de komende maanden dus meer nieuws van Mr. Goat.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!