Weathering with You(2019)

Regen is bij uitstek symbolisch. WEATHERING WITH YOU is wat dat betreft zonneklaar: regisseur Makoto Shinkai laat de regen zijn verhaal vertellen en weet zelfs de klimaatcrisis een romantische inslag te geven.

Shinkai portretteert in zijn films het weer doorgaans als een mooi, onschuldig fenomeen, maar ook hij kon niet langer om de actualiteit heen, vertelt hij in een interview dat op het streamingplatform Crunchyroll te vinden is. Het klimaat verandert en zorgt voor veel regenval in Japan. Met een buiginkje verzoekt hij vervolgens de kijkers vriendelijk zijn film te bekijken. Een bescheidenheid die contrasteert met de overweldigende aandacht die zijn film al op voorhand kreeg dankzij zijn succesvolle voorganger YOUR NAME. In Tokio doemde zelfs een café op met cappuccino’s en rijstmaaltijden die gebaseerd zijn op scènes uit WEATHERING WITH YOU.

In het oeuvre van Shinkai is de fysieke afstand tussen de hoofdpersonages vaak tekenend voor hun relatie. Van twee door lichtjaren gescheiden tieners (VOICES OF A DISTANT STAR) tot twee verliefde scholieren die ver van elkaar zijn gaan wonen (5 CENTIMETERS PER SECOND). In WEATHERING WITH YOU, zoals eerder ook in YOUR NAME, vinden de personages elkaar juist (steeds) opnieuw. De subtiliteit waar de regisseur eerder zo om bekend stond, is in zijn nieuwste film vervangen door onstuimig drama met een flinke dot fantasie.

Met slechts het boek The Catcher in the Rye op zak, baant de gevluchte en platzakke spijbelaar Hodaka zich een weg door het door regen geteisterde Tokio. Als hij in een fastfoodketen schuilt en zich verlekkert aan de geur, krijgt hij een gratis hamburger voorgeschoteld door werkneemster en weesmeisje Hina. Hij herkent haar later weer, wanneer loverboys haar dwingen een onguur café binnen te gaan. Hij bevrijdt haar door met een gevonden pistool te zwaaien, maar komt daarmee in het vizier van de politie.

Hodaka en Hina raken bevriend. Al snel ontdekt hij dat zijn nieuwe vriendin een wel heel eigenaardige vaardigheid bezit: ze kan het weer beïnvloeden. Door haar handen samen te vouwen kan ze de zon laten schijnen. Het is een vaardigheid die zeer verwelkom is in het regenachtige Tokio. Hina wordt algauw het ‘zonnemeisje’ genoemd. De twee tieners zien hun kans schoon en worden zakenpartners. Hina laat zich inhuren om de lucht op te klaren op bruiloften, voetbalwedstrijden en zelfs tijdens nachten met meteorietenregen. Maar terwijl Hodaka steeds verliefder wordt, ontdekt Hina dat haar gave ook een prijs heeft.

Vroegere Japanse films werden geanimeerd om deze goedkoper te kunnen produceren; onderhand is anime een heuse kunstvorm te noemen. Shinkai is een grootmeester. Zijn geheel eigen magisch-realisme zou in live action volledig verloren gaan. Het verhaal van WEATHERING WITH YOU leent zich er ook perfect voor: zo krijg je de aarde zo nu en dan van bovenaf te zien als het weer omslaat, terwijl luchtvissen zich door de wolken kronkelen in nauwkeurig op elkaar afgestemde kleuren.

Shinkai’s universum, waarin zelfs personages uit vorige films regelmatig terugkeren, is ook in WEATHERING WITH YOU weer een feest der herkenning. Tegelijkertijd voelt de film veilig aan. De regisseur neemt afscheid van de troosteloze melancholie die zijn oude werk typeerde. In het eerder genoemde interview met Crunchyroll geeft hij aan niet zelf te zijn veranderd, maar dat het publiek andere filmeindes wil. Daarmee zet hij een stap dichter bij  voorspelbaarheid en onderscheidt hij zich minder van andere animeregisseurs. Dat is jammer, al zetten die concessies – als een echt zonnemeisje! – zijn prachtige werk ook in een nieuw daglicht voor een wereldwijd publiek. De omslag heeft volgens hem ook te maken met de aardbeving in Japan in 2011: mensen willen gerustgesteld en misschien zelfs getroost worden. Zo is de natuur dus opnieuw Shinkai’s coscenarist.

Distributie: Periscoop. Release BE: 29 januari, NL: 30 januari 2020. Copyright: Tess Wiskerke. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 januari 2020.

© Tess Wiskerke
29 januari 2020