The Monster of Nix(2011)

Er is deze week, naast de Kuifje-film, nog meer digitaal animatiesnoepgoed. Uit eigen land nog wel: filmmaker en kunstenaar Rosto is na zes jaar werken klaar met zijn griezelsprookje THE MONSTER OF NIX.

Verder gaat de vergelijking overigens niet. THE ADVENTURES OF TINTIN gaat deze week uit met een verbluffend aantal van 253 kopieën. THE MONSTER OF NIX is alleen te zien in Amsterdam, Den Haag, Nijmegen en Utrecht. Wel doen; al was het alleen maar omdat Rosto’s nachtmerrieachtige filmmusical een bijzonder geval is en verkozen werd tot Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie korte geanimeerde film.

THE MONSTER OF NIX is het verhaal van Willy, een geanimeerd jochie met enorme glanzende ogen, die op zoek is naar zijn verdwenen grootmoeder. Maar het is vooral een tocht langs de vreemde inwoners van het dorpje Nix; alle kinderen lijken er vernoemd naar beroemde popartiesten: Sid en Nancy, Jimi en Janis. We ontmoeten er een vegetarische slager en een man die als twee druppels water lijkt op Jules Deelder. In het bos wonen de bange boswachter (de stem van Terry Gilliam!) en de Langemanne, enge takwezens die door volwassenen meestal voor boom worden aangezien. En in het midden van dat bos staat een oude wilg in een kristalhelder spiegelmeer waarin zingende baby’s rondvaren…

In deze surrealistische wereld wordt veel gezongen. Zo ook door Virgil, een angstaanjagende zwarte vogel die Willy op zijn zoektocht naar de ‘Oma-jatter’ tegenkomt: ‘I’m a swallow / of a ridiculous scale / I’m a freakin’ swallow / A swallow in this stupid tale,’ raspt de zwaluw met de doorrookte stem van Tom Waits.

Beroemde stemmen, verwijzingen naar Dante en THE BLAIR WITCH PROJECT; voor een film van dertig minuten haalt THE MONSTER OF NIX erg veel overhoop. Naast de plot over de zoektocht naar het monster, wil Rosto ook vertellen over een jongen en zijn grootmoeder; geeft hij Virgil een lied mee over de dood en beëindigt hij dit verhaal nogal filosofisch met een verhaal over verhalen. Het is veel, het zit elkaar soms in de weg en Rosto’s associaties zijn vaak iets te particulier om dat alles in één enkele vertoning te kunnen behappen.

Maar de mooie liedjes – uitgevoerd door het Metropole Orkest en de Amerikaanse cultband The Residents – en de verbluffende digitale animatie zijn betoverend. En waar het Rosto niet helemaal lukt om van Willy een jongetje van vlees en bloed te maken, blijf je aan het einde wel zitten met een enorme liefde voor zijn fantasiewereld en de Langemanne, die met hun lange houten nekken en vurige ogen zomaar opeens uit het gras kunnen opduiken.

Di: EYE (NL: 26 oktober) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 oktober.

Let op!

Op zondag 30 oktober organiseert EYE in het Amsterdamse Vondelpark een speciale voorstelling van THE MONSTER OF NIX.  De voorstelling begint om 19.45.  Na afloop zal filmmaker Rosto A.D. aanwezig zijn voor een nagesprek o.l.v. Jan Doense. www.eyefilm.nl

Op zondag 30 oktober organiseert EYE Film Instituut Nederland (Amsterdam) een speciale voorstelling van The Monster of Nix. De voorstelling begint om 19.45. Na afloop (20.15) zal filmmaker Rosto A.D. aanwezig zijn voor een nagesprek o.l.v. Jan Doense (Filmkrant).

The Monster of Nix is een duistere animatiemusical over de tienjarige Willy die terechtkomt in het dorpje Nix, dat bedreigd wordt door een alles verslindend monster. Willy gaat de strijd aan met het wezen en komt in een bizar universum terecht waar griezelverhalen in eieren worden bewaard. Terry Gilliam en Tom Waits spraken een aantal van de stemmen in, op de soundtrack spelen het Metropole Orkest en The Residents.

26 oktober 2011
    The Monster of Nix
    30 minuten