Piggy(2022)

In Spanje weten ze wat ze te doen staat om een solide horrorfilm te maken. Er zijn voorbeelden genoeg en aan dat mooie lijstje mag je gerust PIGGY toevoegen.

Deze film ging in de Benelux onlangs in première op het Vlaamse Razor Reel Festival (internationaal was dat op het Sundance Festival) en wist er de festivalgangers te charmeren. Wie weet komen daar wat liefhebbers bij, want deze kleine productie heeft sinds kort een beperkte bioscooprelease gekregen.

De maakster van dit kleinood is Carlota Pereda die na een carrière in de televisiewereld en het maken van een aantal bekroonde kortfilms met PIGGY aan haar speelfilmdebuut toe is. Ook al duurt het een tijdje vooraleer de griezelpoppen echt aan het dansen gaan, merk je dat deze Spaanse regisseuse een fervente fan is van het horrorgenre met een finale die doet denken aan THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE, al was het maar om te zeggen dat een heleboel namen die op deze affiche prijken de end credits niet zullen halen.

PIGGY begint als een coming of age-drama dat zich afspeelt op het Spaanse platteland waar we Sara (Laura Galán) ontmoeten, een meisje met overgewicht. Het arme wicht wordt door alle dorpelingen gepest en krijgt er de bijnaam van (je raadt het al) Cerdita, varkentje. Sara’s leven wordt door de vele pesterijen onmogelijk. Zelfs een namiddag aan het zwembad zonder dat de pestkoppen hun ding doen is uitgesloten. Op een dag wordt een van de treiteraars ontvoerd en is Sara getuige van dit voorval. Sara weet niet of ze moet doen alsof haar neus bloedt, of als een voorbeeldig burger de politie moet bellen.

Het mag duidelijk zijn welke beslissing Sara neemt waardoor deze film plotseling een andere wending krijgt, een bloederige dus. Zoals gezegd duurt het een tijdje voordat PIGGY uit zijn startblokken schiet (zeker voor zij die deze film louter voor het splattergehalte willen zien), maar als Sara tot het besluit komt dat ze niet langer met zich wil laten sollen worden de fans van het slashergenre bediend. PIGGY heeft misschien niet onmiddellijk het meest originele scenario, wel weet de Madridse cineaste dit gegeven op een buitengemeen verrassende manier te verpakken waardoor PIGGY een must-see is voor horrorfans.

Distributie: Just Entertainment. Release: 1 december 2022. Copyright: Didier Becu. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op: 30 november 2022.

© Didier Becu
30 november 2022