The Midnight Meat Train(2008)

Wie zich na MIDNIGHT MEAT TRAIN nog in de laatste rit van de metro waagt heeft lef. Want deze langverwachte verfilming van een Clive Barker-verhaal uit 1985 daalt diep af in de duisternis.

De geestelijk vader van HELLRAISER houdt er een gruwelijke en originele fantasie op na. Clive Barker brak door met de Books of Blood, en daaruit stamt ook het korte verhaal The Midnight Meat Train. Fans hoopten al jaren op een verfilming. Die is er nu, geregisseerd door een Japanner die daarmee een mooi visitekaartje afgeeft in de VS. Ryuhei Kitamura maakte eerder VERSUS, GODZILLA: FINAL WARS en AZUMI. En die zwaardvechtster uit laatstgenoemde film was ook al weinig spaarzaam met bloed.

MIDNIGHT MEAT TRAIN draait om Leon Kaufman (Bradley Cooper), een veelbelovende en ambitieuze fotograaf. ’s Avonds zwerft hij rond in de steegjes en op de verlaten metroperrons van New York in de hoop op die éne bijzondere foto. Galeriehoudster Susan Hoff (comédienne Brooke Shields in een kinky rol) moedigt hem aan om nét dat beetje extra duisternis op te zoeken. Leons klikkende camera brengt hem al in de problemen wanneer hij een bende fotografeert die een Aziatisch meisje aanrandt, maar de afgrond gaapt pas echt wanneer Leon de mysterieuze Mahogany met zijn instrumententas uit de metro ziet komen.

Vinnie Jones (LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS, SNATCH) is opnieuw een MEAN MACHINE, al heeft dat ditmaal niets met voetbal van doen. De zwijgende reus met zijn bruine maatkostuum, opgeschoren nek en stalen hamer is een angstaanjagende killer. Wie nog in de coupé zit tijdens de laatste rit eindigt als tournedos of lendelap: bungelend aan een vleeshaak terwijl het bloed wegvloeit in het gangpad. Mahogany kent zijn vak. Zijn instrumententas bevat gereedschappen die iedere verbeelding tarten. Leon ontdekt al snel dat Mahogany in een slachthuis werkt, pal boven een verlaten metrostation. Wat de meeste martelhorror van de laatste tijd fout doet, doet MIDNIGHT MEAT TRAIN wél goed.

De film heeft een origineel uitgangspunt en serveert de gore in gruwelijk spannende scènes. Een enkele keer gaan de decapitaties wat over de top, maar over het algemeen versterken de bloederige effecten de grimmige, nare sfeer. Niet alleen Vinnie Jones draagt daar aan bij trouwens, maar ook de monochroom blauwe metroscènes van cameraman Jonathan Sela (GRIMM LOVE, remake THE OMEN) en de vreemde verontrustende muziek doen dat. Voorspelbaar wordt MIDNIGHT MEAT TRAIN ook visueel niet. Kitamura kiest opvallend vaak voor de lange lens. De camera beweegt zich soms traag sluipend, zoals in de scène waarin Leons ongeruste vriendin Maya (Leslie Bibb) inbreekt in de hotelkamer van Mahogany. Soms verspringt het perspectief hectisch tussen interieur en exterieur van de rijdende metro. Het houdt de kijker voortdurend in spanning. En wie zich afvraagt waarom de conducteur niet ingrijpt terwijl zijn wagen vol menselijke karkassen hangt, staat een verrassende ontknoping te wachten.

Verrassend waren ook de begintitels zoals ondergetekende ze tijdens de persvoorstelling zag: MIDNIGHT TRAIN. Waar is de MEAT gebleven? Naspeuring leert dat distributeur Lionsgate, na een personeelswisseling in het management, serieus overwogen heeft de titel te veranderen (Barker: ‘It would be like taking the word ‘massacre’ out of THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE.’) en de film direct op dvd uit wilde brengen. Dat is gelukkig niet gebeurd, maar Barker is wel erg kwaad over de beperkte distributie die de film in de VS krijgt en hij roept zijn fans op te protesteren. Doen, want de beloning laat niet lang op zich wachten. Barker heeft een reeks verfilmingen gepland van zijn korte verhalen. BOOK OF BLOOD (regie: John Harrison) met de verhalen On Jerusalem Street en The Book of Blood is al in postproductie. Daarna volgen DREAD en een verfilming van Pig Blood Blues. Een remake van HELLRAISER is aangekondigd voor volgend jaar, en dan zou Barker ook eindelijk zelf weer iets regisseren: TORTURED SOULS: ANIMAE DAMNATAE. Stap in. Het belooft een spannende dodemansrit te worden, het komende jaar.

Di: A-film. (NL: 21 augustus / BE : onbekend) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 juli 2008.

© Barend de Voogd
6 april 2008