Freddy vs. Jason(2003)

Sinds New Line, de studio achter de succesvolle NIGHTMARE ON ELMSTREET-reeks, tien jaar geleden de rechten opkocht van FRIDAY THE 13TH, doken met regelmaat geruchten op dat er een film in de maak was met de veelbelovende titel FREDDY VS. JASON. Een gimmick als deze had gemakkelijk kunnen uitmonden in een film die fans bekocht en bedrogen achter zou laten. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.

De scenarioschrijvers hebben een ingenieuze en aannemelijke constructie bedacht om de twee horrorhelden elkaars paden te laten kruisen. In het kort komt het erop neer dat de inwoners van Springwood een effectief medicijn hebben gevonden om hun dromen te onderdrukken. De eens beruchte kindermoordenaar heeft hier zo de pest over in, dat hij doordringt in de dromen van zijn concurrent Jason Voorhees en deze vast vooruit stuurt naar Elm Street om het bloedbad aan te richten waar hij zelf nog niet toe in staat is. Na de eerste moord in het huis waar het ooit allemaal begon, ligt de naam Freddy Krueger weer op ieders lippen en keren de nachtmerries weer terug. Helaas voor Freddy staat Jason zijn nieuwe werkterrein niet zonder slag of stoot af.

Het tijdelijke monsterverbond tussen de twee psychopaten zorgt helaas niet voor apocalyptische taferelen voor de mensheid. De inzet van de strijd tussen Jason en Freddy beslaat slechts een handjevol stereotiepe tieners; ambitieus is anders. In tegenstelling tot hun voorgangers uit de jaren tachtig zijn de tieners van tegenwoordig slimmer en weerbaarder, wat hun scènes meteen een stuk minder tenenkrommend maakt. Anno 2003 worden de psychopaten door hun slachtoffers zelfs tegen elkaar uitgespeeld en weinig zachtzinnig op hun gebreken gewezen. Alle inspanningen van deze nieuwe generatie ten spijt, blijft evenwel veel bij het oude en spat het bloed nog even hard van het scherm af. De surrealistische droommoorden van Freddy worden in hoog tempo afgewisseld met het recht-toe-recht-aan-hakwerk van Jason. Tussen de actie door is er ook nog ruimte voor relatief geslaagde humor (‘Dude, that goalie was pissed!’) en nostalgische uitstapjes naar de beroemdste lokaties uit beide reeksen.

Uiteindelijk levert de film ruimschoots af wat de titel belooft, in een showdown die op zijn beste momenten de oosterse achtergrond van regisseur Ronny Yu (THE BRIDE WITH WHITE HAIR) doet doorschemeren. Al met al is FREDDY VS. JASON sterker dan de laatste pakweg vijf vervolgen van beide series bij elkaar opgeteld. Hoewel daar natuurlijk niet veel voor nodig was.

Copyright 2003 Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.

© Eric van der Woude
1 oktober 2003