Barbarian(2022)

Twee mensen huren per ongeluk hetzelfde huis in een vervallen wijk van Detroit. Vanuit deze simpele premisse ontvouwt Zach Creggers BARBARIAN zich als de verrassingshorrorhit van dit jaar.

Hoe recenseer je een film die je het allerbeste kunt gaan zien zonder wat voor voorkennis dan ook? De zin ‘Echt mensen, ik zeg verder niets, maar gaat dat zien, want BARBARIAN is geweldig!’ is honderd procent gemeend, maar ook honderd procent gemakzuchtig. Dus ga ik terug naar de eerste film die ik voor Schokkend Nieuws recenseerde, tevens de laatste film waar ik tegen exact hetzelfde probleem aanliep.

Jordan Peele’s GET OUT (2017) en Zach Creggers uiterst bevredigende griezeldebuut hebben meer dingen gemeen dan een slim plot dat constant weet te verrassen. Beide regisseurs komen voort uit de Amerikaanse komediewereld en gebruiken in hun film beproefde komedietechnieken om de kijker constant bij de les te houden. Wie als comedian te lang de connectie verliest met zijn publiek is verloren. Je verliest de lach en ‘gaat dood’ op het podium… Een nachtmerrie. Zouden ze zich daarom allebei als een vis in het water voelen in het horrorfilmlandschap?

Misschien dat zowel GET OUT als BARBARIAN daarom ook zijn opgebouwd volgens de twee delen waaruit een klassieke grap of anekdote bestaat. Allereerst is er de set-up, de opening die nog van alles te raden overlaat zodat men blijft luisteren en kijken om te ontdekken waar dit verhaal in hemelsnaam heen gaat. Een goede truc is om in deze fase een of meerdere schijnbaar onbelangrijke details te gebruiken die je later in het verhaal terug laat keren, zodat de relevantie wordt onthuld. (Wie de TV serie CURB YOUR ENTHUSIASM kijkt, weet precies hoe dat werkt.)

Maar zonder de punchline, het tweede en beslissende deel, werkt zelfs de meest briljante set-up niet. Hoe verrassender, des te beter, mits het toch logisch blijft in relatie tot wat vooraf ging. Een enorm lastige klus in een horrorfilm, maar Peele en nu ook Cregger weten hoe je het voor elkaar krijgt. Hun voornaamste wapen: weten hoe je goed gebruik én misbruik kan maken van de verwachting van de toeschouwer door het slim inzetten van waarschuwingsvlaggen die wel of stiekem toch geen gevaar aankondigen.

De set-up van BARBARIAN mag onthuld worden zonder dat het schade doet aan de rest van de film. Twee mensen, Tess (Georgina Campbell) en Keith (Bill Skarsgård) hebben per abuis hetzelfde huisje gehuurd in Detroit. Wat nu? Talloze scenario’s zijn mogelijk. Waar gaat de horror vandaan komen? Of van wie? De casting van Skarsgård is niet minder dan briljant, want is de acteur met louter vreemde of enge snuiters op zijn cv niet één wandelende red flag, du moment hij in beeld verschijnt?

Net als je het allemaal een beetje denkt door te krijgen, begint Cregger doodleuk aan een twééde set-up, waardoor het raadspelletje weer helemaal van voren af aan begint. Of… toch niet? Tenslotte zit er niets anders op dan je gewoon maar lekker onder te dompelen in deze verrukkelijk bizarre film en je te verheugen op de punchline die de schrijver/regisseur voor ons in petto heeft. En jazeker, die punchline is er. Krankzinnig. En toch logisch. Hilarisch. En toch doodeng. Echt mensen, ik zeg verder niets, maar gaat dat zien, want BARBARIAN is geweldig! Hé, een callback! En niks verklapt. Nu alleen nog ruimte maken in mijn eindejaarslijstje…

Distributie: 20th Century Fox. Release: 3 november 2022. Copyright: Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeurig van rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 novemner 2022.

© Vincent Hoberg
4 november 2022