The Night Flier(1997)

1-0-1 Bravo Lima, een kleine zwarte Cessna Skymaster, vliegt alleen ’s nachts en doet daarbij kleine landingsbaantjes in het noordoosten van de VS aan. Overal waar hij landt vallen doden, de lijken worden leeggezogen aangetroffen.

Zo’n modern vampierverhaal is natuurlijk gefundenes fressen voor de tabloids, dus stuurt Inside View-redacteur Merton Morrison (Monahan) er zijn sterreporter Richard Dees (Ferrer) op af. Dees is een bikkelharde cynicus, voor wie voor een sappig verhaal geen zee te hoog gaat. Hij kent maar één regel: never believe what you publish, never publish what you believe. Hij bijt zich vast in het verhaal en duldt geen enkele concurrentie, zeker niet van het broekie Katherine Blair (Entwistle, ‘another Jimmy Olsen’) die hij probeert af te schrikken met verhalen over de nietsontziende ambitie die nodig is om iets te bereiken in de riooljournalistiek. Ook als vampier Dwight Renfield (get it?) Dees probeert af te schrikken, blijkt zijn professionele drijfveer sterker dan zijn gevoel voor zelfbehoud. .Dees, met de volhardende Blair op de hielen, haalt de vampier uiteindelijk in op het vliegveld van Wilmington, waar Renfield een waar bloedbad heeft aangericht. Waarom de bloedzuiger een soort respect voor zijn achtervolger lijkt te hebben, wordt tijdens hun confrontatie duidelijk: Dees en hij hebben veel gemeen, beiden veroordeeld tot een parasitair bestaan. Stephen King mag blij zijn met deze verfilming van zijn korte verhaal uit de bundel Nightmares & Dreamscapes. Regisseur Pavia geeft in zwartgalligheid nergens toe aan Hollywood-middelmaat en het cynische verhaal krijgt een ouderwetse moraal. Hier en daar zijn de horror-elementen iets te obligaat (een in zwart-wit getoonde hallucinatie met veel toneelmist en Michael Jackson zombies, de slechte make-up van Renfield), maar andere beelden zijn zeer sterk, zoals van de matzwarte Cessna op de startbaan, met een hoop van maden vergeven aarde eronder. En Miguel Ferrer kreeg de rol van de verbeten riooljournalist op het lijf geschreven. THE NIGHT FLIER beleefde tijdens het Weekend of Terror Part 14 een eenmalige Nederlandse bioscoopvertoning.

Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #36, p19.

© Bart Oosterhoorn
    The Night Flier