STEPFATHER 3: FATHER’S DAY

Stepfather Jerry Blake laat in de proloog van deze tweede sequel zijn gezicht drastisch verbouwen door een louche plastisch chirurg, die dat met de dood moet bekopen. Negen maanden later leert een alleenstaande moeder een aardige man kennen die de indruk wekt de ideale vader voor haar zoon te zijn. Is hij de stiefvader die gezinnen uitmoordt als ze niet aan zijn hoge normen kunnen voldoen? Het kind, een aan een rolstoel gekluisterde twaalfjarige computerwhizkid, heeft vermoedens en trekt per computer het bloederige spoor van de Stepfather na.

Televisie-regisseur Guy Magar, die in 1988 debuteerde met de low-budget horrorproduktie RETRIBUTION, probeert in deze derde Stepfather from hell-film het ontbreken van ster-acteur Terry O’Quinn op te vangen door het publiek te laten gissen naar zijn nieuwe identiteit. Daarbij faalt hij jammerlijk, want de afwasbare beleefdheid van Robert Wightman laat geen twijfel bestaan over zijn rol in deze routineuze sequel. Wightman verving eerder Richard Thomas in de rol van John Boy Walton in de tv-serie THE WALTONS en weet ook hier zijn clean cut image goed uit te buiten. Het nieuwtje is er inmiddels echter wel vanaf en STEPFATHER 3 overstijgt dan ook nimmer de status van een aardig niemendalletje. Amateur-criminologen, die in het oorspronkelijke personage de Amerikaanse gezinsmoordenaar John List herkenden, worden in de climax van dit derde deel getrakteerd op een ode aan de beruchte Woodchipper massacre, waarbij een gefrustreerde echtgenoot zijn vrouw opvoerde aan een houtversnipperaar. Aan gekke Amerikanen geen gebrek, het is maar dat u het weet. ** Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #7, p8.