STREAMING

Day Shift(2022)

Knoflookgranaten en zonnebrandcrème die het mogelijk maakt dat vampiers ook overdag ongeneerd kunnen rondlopen. Het mag duidelijk zijn dat wie pure gore of gruwel wil, DAY SHIFT maar beter laat voor wat het is.

Netflix zet dezer dagen alles op alles om films in huis te halen die het grote publiek kunnen aanspreken. Onlangs lukte dat vrij aardig met de voortreffelijke James Bond-kopie THE GRAY MAN en natuurlijk zijn alle ogen gericht op de Marilyn Monroe-biopic BLONDE waarmee Ana de Armas mag gaan bewijzen of ze haar hype waard is. Tussen deze twee blockbusters zit DAY SHIFT verscholen. Netflix mag dan wel volop abonnees verliezen, maar zit niet om een gokje verlegen. Aldus werd de regie van deze vrij dure film toevertrouwd aan de onervaren handen van ene J.J. Perry, die hiervoor alleen maar bekendstond om zijn stuntwerk.

Perry weet gelukkig wel hoe hij een camera moet bedienen, maar helaas niet hoe hij daar origineel moet mee omgaan. Vooral niet tijdens het ontgoochelende einde, dat lijkt op een hybride van FROM DUSK TILL DAWN en GUNPOWDER MILKSHAKE. Tot zover het slechte nieuws, want als komische actiefilm vol hip geweld is DAY SHIFT toch best een amusante rit die pas op het einde wat gaat vervelen. Huiveren doe je geen seconde, maar dankzij de soms leuke humor en vooral de hoofdrol van Jamie Foxx haalt de film alsnog de middelmaat.

Het verhaal speelt zich af in de iconische San Fernando-valley. Op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand, zeker niet als we tijdens de begintitels zonnige beelden van Hollywood zien met op de achtergrond California Love van 2Pac. Schijn bedriegt, want de filmstad is overgeleverd aan de gruwelen van vampiers die geleid worden door Audrey (Karla Souza), die overdag als makelaar dure huizen probeert te verkopen. Wie de moed vindt om op de vampiers te jagen, kan daar een leuk centje mee bijverdienen. Voor het inleveren van de scherpe hoektanden krijg je een aardige stuiver.

Wel zijn er regels die opgelegd en bepaald worden door de vakbond. Bud Jablonski (Jamie Foxx) weet wel perfect hoe hij een vampier dient om te leggen, maar door de voorschriften aan zijn laars te lappen mag hij geen jacht meer maken op deze bloedzuigers. Nochtans heeft de man het geld broodnodig, want zijn vrouw (Meagan Good) dreigt samen met zijn dochtertje van Californië naar Florida te verhuizen. Bud krijgt nog één kans van de vakbondsbaas Seeger (Eric Lange, die er in feite uitziet als Kevin Costner met een rosse pruik) en dat is de rookie Seth (Dave Franco) op sleeptouw te nemen, een bange slungel die letterlijk en figuurlijk in zijn broek plast als hij het woord ‘vampier’ hoort vallen.

Eigenlijk is DAY SHIFT niet meer dan een film die braafjes de lijn volgt van een buddycopmovie, maar als decor krijg je wat CGI-gedrochten die moeten doorgaan voor bloeddorstige vampiers. Sommige scènes zijn best leuk, zoals wanneer Snoop Dogg opduikt als de Black Cowboy of wanneer wordt geknipoogd naar Crockett en Tubbs, maar verder is DAY SHIFT veel te matig. Het is een film die nu dankzij Netflix een paar dagen in de belangstelling staat, maar wees er maar zeker van dat binnen de kortste keren niemand nog zal weten dat hij ooit is gemaakt.

Distributeur: Netflix. Release: 12 augustus 2022. Copyright: Didier Becu. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 augustus 2022.

© Didier Becu
14 augustus 2022