Jurassic World Dominion(2022)

JURASSIC WORLD DOMINION heeft veel raakvlakken met STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER: beide films zijn afsluiters van een nieuwe trilogie door een terugkerende regisseur. En beide het slechtste deel van hun reeks.

Als JURASSIC WORLD van Colin Trevorrow iets bewees, dan is het dat het publiek nog niet klaar was met dinosaurussen. Veertien jaar na het financieel tegenvallende JURASSIC PARK III denderde dit vervolg in 2015 in de top 10 van films met hoogste opbrengst allertijden binnen. Voor het onvermijdelijke vervolg â€“ JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM – gaf Trevorrow de regie aan J.A. Bayona, want Trevorrow vond het belangrijk dat elke film een andere regisseur en stijl kreeg. Daarnaast had Trevorrow het te druk met de laatste STAR WARS-film, die hij zou schrijven en regisseren. Maar toen Trevorrow van dat project werd afgehaald en J.J. Abrams als regisseur naar die reeks terugkeerde, besloot Trevorrow hetzelfde te doen bij ‘zijn’ JURASSIC WORLD-trilogie.

En zo moest Trevorrow voortborduren op het einde van FALLEN KINGDOM, waarin onze helden een kluit dinosaurussen de bewoonde wereld in stuurden. JURASSIC WORLD DOMINION opent met de chaos van deze vrijgelaten beesten in onze beschaving. Na een handjevol willekeurige scènes komen we uit bij de velociraptor Blue, die inmiddels een kindje heeft gekregen. Denkend aan hoe dreigend en angstaanjagend de velociraptors in de eerste JURASSIC PARK waren, is het een behoorlijk contrast om hier twee velociraptors te zien jagen met olijke muziek eronder, alsof we naar THE GOOD DINOSAUR van Pixar kijken. Met het grote verschil dat de CGI van Pixar meestal wél overtuigend is.

Alsnog is het aan te raden optimaal te genieten van alle dino’s die je in het begin ziet, want in het middenstuk van DOMINION zijn ze amper te bekennen. Trevorrow maakt er ineens een James Bond-achtige spionagethriller met Chris Pratt en Bryce Dallas Howard van. Pratt speelt voor de derde keer Owen, de man die de gevaarlijkste dinosaurussen kan temmen door simpelweg zijn hand uit te steken. Samen met zijn geliefde Claire willen ze Maisie, het meisje uit FALLEN KINGDOM, terughalen. Zij is namelijk ontvoerd door slechterik Lewis Dodgson, de man die in de eerste JURASSIC PARK Dennis Nedry zijn scheerschuim gaf. Zijn achternaam wordt een paar keer duidelijk genoemd, zodat we allemaal weten wie hij is. Maar Wayne Knight zei het al in de eerste film: ‘Dodgson, we got Dodgson here. See, nobody cares!’

Maar ook al kan de kijker het waarschijnlijk geen biet schelen, Trevorrow is echt overtuigd dat al deze personages ons heel veel doen. Zou er daadwerkelijk iemand willen weten hoe het verder zou gaan met dat gekloonde meisje uit FALLEN KINGDOM? Is er iemand die bij het zien van Omar Sy meteen denkt: ‘Yes, Barry uit JURASSIC WORLD is terug!’? En wie is geïnteresseerd in de zoveelste terugkeer van BD Wong als dokter Henry Wu? Over dat laatste twijfelde Trevorrow wellicht ook, dus hij haalde voor de zekerheid Laura Dern, Sam Neill en Jeff Goldblum ook maar terug.

De manier waarop dit originele trio wordt teruggehaald bewijst dat JURASSIC WORLD DOMINION het niet van een erg doordacht script moet hebben. Ellie Sattler (Laura Dern) wordt ingehuurd om sprinkhanen te onderzoeken, gaat met Alan Grant (Sam Neill) een kijkje nemen op het terrein van Biosyn Genetics, waar Ian Malcolm (Jeff Goldblum) toevallig ook is. Het is fijn dat het drietal meer te doen krijgt dan een simpele cameo (zo eentje waar Laura Dern het mee moest doen in JURASSIC PARK III of Jeff Goldblum kreeg in FALLEN KINGDOM), maar echt spetterend is de terugkeer van deze oude helden niet. Het hoogtepunt van de reünie is de constante blik van verwarring op het gezicht van Sam Neill. Als Pratt, Howard, het gekloonde meisje en een handjevol nieuwe personages zich bij het oude trio voegen lijkt Neill zich steevast af te vragen wat hij hier in hemelsnaam doet.

Nadat Trevorrow belachelijk lang de tijd heeft genomen om alles op te zetten, volgt een karige finale met een handjevol matig geschoten en voorspelbare actiescènes. Het enige vernieuwende dat JURASSIC WORLD DOMINION biedt is de aanwezigheid van een paar dinosaurussen met veren, maar daar is het ook mee gezegd. Zenuwslopende sequenties zoals de velociraptors in de keuken of de eerste aanval van de tyrannosaurus uit JURASSIC PARK zijn nergens te vinden. Een kleine confrontatie tussen Bryce Dallas Howard en een therizinosaurus komt enigszins in de buurt, maar in de meeste sequenties is de spanning ver te zoeken. Net als enige vorm van komedie, want DOMINION is opvallend humorloos. Onbedoeld overigens niet, want het emotionele onderonsje tussen Chris Pratt en een velociraptor, waarbij de twee elkaar onder zoetsappige muziek een tijdje aanstaren, is zonder meer hilarisch.

JURASSIC WORLD DOMINION is het vijfde bewijsstuk dat een sterk vervolg maken op JURASSIC PARK niet zo eenvoudig is. Dat DOMINION zelfs het slechtste deel uit de reeks is geworden is, gezien de kwaliteit van de vorige films, best een prestatie. Het script is rommelig, de film is lelijk geschoten en bovenal oersaai. Het is de hoogste tijd dat er een asteroïde op de franchise komt knallen en deze maar gewoon uitsterft.

Distributie: Universal. Release NL: 9 juni, BE: 8 juni 2022. Copyright: Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 juni 2022.

© Jasper ten Hoor
8 juni 2022