VOD

Fear Street Part Two: 1978(2021)

FEAR STREET PART ONE: 1994 was een oprechte throwback-slasher, die absoluut naar meer smaakte. Het tweede deel in Leigh Janiaks ‘film trilogy event‘, zoals het van Netflix moet heten, is meer van hetzelfde en dat smaakt nog steeds prima.

FEAR STREET PART TWO: 1978 is een raamvertelling. We ontmoeten onze helden uit deel 1 weer waar we ze voor het laatst zagen: heldin Deena (Kiana Madeira) wil haar door een heks bezeten vriendin Sam (Olivia Scott Melch) redden en denkt de oplossing te kunnen vinden bij ene mevrouw Berman (Gillian Jacobs), de enige overlevende van een eerdere slachting die met die heks, Sarah Fier, te maken had. Berman vertelt dat verhaal. In 1978 was ze met haar zus op zomerkamp (de jonge versies worden gespeeld door Sadie Sink en Emily Rudd), waar een jongen bezeten raakte door Fier en de Voorhees-tour op ging. Dat Berman trouwens helemaal niet de enige overlevende was, wordt meteen duidelijk als we ook een ander personage uit deel 1 ontmoeten in de flashback: politieagent Nick Goode, hier nog een tiener (Ted Sutherland) en voor alle duidelijkheid meteen aangesproken als ‘future police officer Nick Goode.’

Waar het eerste deel de sfeer van de jarennegentigslashers ademde, zien we hier stilistische knipogen naar FRIDAY THE 13TH, THE BURNING, SLEEPAWAY CAMP enzovoorts, gelukkig zonder expliciete verwijzingen naar specifieke films. De FEAR STREET-films gaan op interessantere manier om met hun inspiratiebronnen. Net als in deel 1 komen we hier personages tegen die op het eerste gezicht archetypisch slachtvee zijn, maar die gaandeweg meer menselijkheid krijgen dan het gemiddelde slachtoffer in de jaren zeventig en tachtig, en bovendien competenter zijn. Met uitzondering van mean girl Sheila (Chiara Aurelia) ontpoppen alle personages zich als meer dan wat ze op het eerste gezicht lijken. De wetenschap dat ze verdoemd zijn werpt een licht melancholische schaduw over de film.

De klasseverschillen die in oude slashers vaak reden voor conflict tussen personages waren, zijn in de FEAR STREET-films een hoofdthema. De inwoners van Sunnyvale kijken neer op Shadyside, het stadje waar onze helden vandaan komen. En de inwoners van Shadyside kunnen eigenlijk weinig anders dan ze gelijk geven: ze zíjn trash. De onderliggende angst die de FEAR STREET-films drijft is dat je afkomst altijd deel van je zal blijven, hoe je ook probeert te ontsnappen.

De needle drops zijn net zo voor de hand liggend als in deel 1. Daar werd Insane in the Membrane van Cypress Hill onderbroken door Creep van Radiohead, want we zullen weten dat het 1994 is; hier wordt gepoogd de sfeer van de late jaren zeventig op te roepen met onder meer Carry On Wayward Son van Kansas en zelfs Don’t Fear the Reaper van Blue Öyster Cult. Het is minder effectief, omdat de beoogde doelgroep deze nummers vooral zal kennen uit ándere recente films die zich in de jaren zeventig afspelen. En wanneer iemand met een mes aangevallen wordt en we horen The First Cut Is the Deepest, dan is een diepe zucht de enige denkbare respons.

Met de boeken van R. L. Stine waarop de films gebaseerd heten te zijn heeft het allemaal weinig te maken: dat waren meestal soapige slasherromannetjes zonder bovennatuurlijke elementen. De verhalen zijn niet van Stine afkomstig, alleen de combinatie van moord en melodrama roept de associatie op. De vraag is of dat ook zo zal zijn in het derde deel, dat in 1666 speelt: het voorproefje aan het einde van PART TWO voorspelt folk horror. Gezien de progressieve toon van de eerste twee delen, vermoed ik dat het weleens heel anders zou kunnen zitten met die heks. Als blijkt dat Sarah Fier onschuldig is, zou dat niet de eerste voorspelbare twist in de reeks zijn: PART TWO eindigt met een ‘verrassing’ die enkel voor de protagonisten verrassend is. Ik had niet eens in de gaten dat er gepoogd was de kijker op het verkeerde been te zetten. Een klein smetje op een genietbare slasher die maar een klein beetje minder goed is dan de voorganger.

Distributie: Netflix. Release: 9 juli 2021. Copyright: Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 juli 2021.

12 juli 2021
    Fear Street: Part Two - 1978