De Dick Maas Methode(2020)

Weinig Nederlandse regisseurs zo invloedrijk als Dick Maas. Met zijn eerste drie films – DE LIFT, FLODDER en AMSTERDAMNED – verlegde hij de grenzen van wat mogelijk is in onze filmindustrie.

DE DICK MAAS METHODE geeft met archiefbeelden en pratende hoofden een behoorlijk compleet beeld van ’s mans carrière. Opvallende afwezige is Maas’ voormalig zakenpartner Laurens Geels: die samenwerking is met ruzie beëindigd, en Maas stelde als voorwaarde aan zijn medewerking dat Geels niet de film zou verschijnen. ‘Ik word echt fysiek onpasselijk als ik hem in beeld zou zien. En dan vliegen de beschuldigingen weer over en weer. Daar had ik geen zin in,’ aldus Maas.

Het is geen gemis, want het interessantste aan DE DICK MAAS METHODE zijn de momenten die over het filmmaken zelf gaan. Ja, de zakelijke kant was zeker een grote factor in het succes van Maas, maar een belangrijker vraag is toch: hoe kreeg hij dat shot in FLODDER voor elkaar, waar de camera bóven twee rijdende auto’s begint, en als de eerste voorbij is in een vloeiende beweging naar beneden zakt om ónder de tweede te belanden?

Ook de interviews met talloze acteurs geven leuke inzichten in zijn werkwijze. Dat Maas bepaald geen acteursregisseur is, was al bekend, maar wordt hier keer op keer bevestigd. Pierre Bokma vertelt dat Maas hem op de set van QUIZ pas regie-aanwijzingen gaf toen hij daar expliciet om vroeg. Sowieso is het fijn dat veel van de betrokkenen eerlijk en direct durven te zijn. Huub Stapel en René van ’t Hof maken er geen geheim van dat hun afwezigheid in de televisieserie FLODDER niet met tijdgebrek te maken had. Mike van Diem weet dat het floppen van PROOI niet alléén aan de teleurstellende CGI lag: ‘een beetje jaren vijftig,’ noemt hij het concept. En Rob Hillebrink van Rob’s Prop Shop vertelt smakelijk hoe hij Maas nog van alles moest leren over special effects: ‘Had-ie weer online een of andere leeuwenkop gevonden…’

Maar bovenal roept DE DICK MAAS METHODE bewondering op voor wat Maas voor elkaar heeft gekregen. Regisseur Jeffrey De Vore is duidelijk een fan met een overtuigingsmissie. Hij had zich nóg wat meer op de films en minder op de achtergrond mogen richten; het stuk over Maas’ jeugd is overbodig en geeft de docu een trage start. Maar meestal is DE DICK MAAS METHODE wat de film moet zijn: een gedegen en enthousiasmerend carrièreoverzicht.

Distributie: WW Entertainment. Release: 1 oktober 2020 (NL). Copyright: Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 oktober 2020.

© Julius Koetsier
30 september 2020