The Miracle of the Sargasso Sea(2019)

Een lynchiaanse film, wordt THE MIRACLE OF THE SARGASSO SEA al veel genoemd. Die term betekent hier voor de verandering eens niet alleen dat de film ‘vreemd’ is, maar is ook thematisch relevant. We hebben hier te maken met een stadje waar onder de oppervlakte, jawel, allerlei duisters leeft.

Politiechef Elisabeth (Angeliki Papoulia) wordt overgeplaatst van Athene naar het kleine Mesalongi. Tien jaar later is ze het nog steeds niet gewend. Ze heeft geen vrienden in het benauwende stadje en verliest zich in de drank. Ondertussen volgen we ook Rita (Youla Boudali, tevens co-scenariste), een al even ongelukkige, van haar dromen beroofde vrouw die werkt bij een palingkwekerij. Ze is de jongere zus van Manolis (Christos Passalis) een lokaal bekende, zingende nachtclubeigenaar, die zijn dominantie over haar toont tijdens een ongemakkelijk optreden in een van de beste scènes van de film. Wat Elisabeth en Rita met elkaar te maken gaan hebben, blijft lang onduidelijk, maar er lijkt een spirituele connectie te zijn tussen de twee.

De eerste helft van THE MIRACLE is redelijk conventioneel, maar na de plotselinge dood die de vrouwen samenbrengt wordt de boel in rap tempo nachtmerrie-achtiger. Regisseur Syllas Tzoumerkas schept met koude beelden een herkenbaar deprimerende, grauwe wereld (de film is bepaald geen reclame voor de Griekse westkust) en injecteert daarin steeds meer storende elementen. Rita heeft hallucinaties vol bijbelverwijzingen. Is ze op zoek naar God in dit troosteloze oord?

Tzoumerkas is spaarzaam met fantasietaferelen en bruut geweld. Meestal is zijn surrealisme subtieler, niet meteen als bizar herkenbaar. Soms zit het hem alleen in lichtelijk vreemde stijlkeuzes, zoals wanneer een documentaire over palingen die op televisie te zien is, gestaag de aandacht van de scène overneemt van de personages. De plot is wat rommelig, maar Papoulia en Boudali zijn een houvast. Hun rauwe spel roept twee diep tragische vrouwen tot leven, en zet de dromerige film met twee benen in de modder van de realiteit.

Distributeur: Windmill Film (NL 2 juli 2020). Copyright: Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 juli 2020.

2 juli 2020
    To thavma tis thalassas ton Sargasson