DVD/BLU-RAY/VOD

Underwater(2020)

DVD/BLU-RAY/“This better not be some Twenty Thousand Leagues Under the Sea shit,” zegt een van de personages wanneer het erop lijkt dat ze te maken hebben met een onalledaagse levensvorm. Toch was een reuzeninktvis preferabel geweest met wat ze daadwerkelijk te wachten staat.

UNDERWATER verspilt nauwelijks tijd aan het opzetten van zijn premisse. In de Marianentrog, met ongeveer elf kilometer het diepste punt op aarde, bevindt zich een modern olieboorplatform. Maar alle techniek in de wereld blijkt heilloos wanneer een aardbeving (of misschien toch iets anders?) de boel vernietigt, waarna het water door de gangen stroomt en de basis één grote death trap wordt. Met alle capsules vertrokken en geen mogelijkheid hulptroepen boven het wateroppervlak te contacteren, ziet een zestal overlevers zich genoodzaakt af te dalen naar de zeebodem en naar een naburig boorplatform te lopen, waar hopelijk een alternatieve ontsnappingsmogelijkheid op ze wacht.

Een beetje DEEP BLUE SEA dus, maar dan nog dieper en minder blauw. De diepste bodem van de oceaan blijkt namelijk wel wat overeenkomsten te hebben met de ruimte. Het is er permanent pikdonker, waardoor dag en nacht geen betekenis meer hebben, en de natuurlijke omstandigheden zijn er dusdanig dat een klein mankement het verschil tussen leven en dood bepaalt. Niet toevallig dus dat de duikpakken eruitzien als ruimtepakken. Een strijd tegen de elementen klinkt onder dergelijke omstandigheden al spannend genoeg, maar de diepe oceaan blijkt zowaar nog een extra bedreiging in petto te hebben, die niet zozeer afkomstig is uit de hoek van Jules Verne maar eerder uit die van H.P. Lovecraft.

Dat UNDERWATER de Nederlandse bioscopen zou overslaan was al besloten voordat de filmtheaters vanwege de coronapandemie op slot gingen, omdat hij het in de Verenigde Staten niet al te best presteerde. Maar ja, wat verwacht je dan ook in januari? Een verstandige studio zou hem bewaren voor het hoogseizoen, voor counterprogramming. In de zomer loopt immers niet iedereen warm voor het zoveelste tweeënhalf uur durende deel in een langlopende filmreeks, die ogenschijnlijk vermaak lijkt te bieden maar toch enigszins aanvoelt als huiswerk. Sommigen willen dan juist gewoon een film zien: anderhalf uur solide vermaak met een aansprekend concept, voorzien van wat bekende acteurs maar geen onnodig grote sterrencast, waar wel wat geld in is gaan zitten maar geen budget zo groot als het bnp van een derdewereldland. Denk 47 METERS DOWN of CRAWL. Eenvoud is bij dergelijke films niet een handicap, maar juist het unique selling point.

Het lekker wegkijkende UNDERWATER voldoet in grote mate aan deze milde verwachtingen. Er is weliswaar wat (visueel) spektakel, maar niets overdadigs. Regisseur William Eubank (LOVE, THE SIGNAL) houdt het juist lekker claustrofobisch door dicht op de huid te filmen en toch steeds meerdere acteurs tegelijk in beeld te houden. Deze krijgen zowaar ook wat te acteren. Aangenaam genoeg is het focuspunt zowaar eens niet de ervaren kapitein die de overlevingsstrijd leidt (Vincent Cassel), maar werktuigbouwkundig ingenieur Norah. Door haar technische vaardigheden en kortgeschoren en geperoxideerde haar zou dit personage makkelijk kunnen uitpakken als een clichématige butch lesbian, maar vertolkster Kristen Stewart maakt er iemand van die van aanpakken weet en toch haar meisjesachtige charme behoudt.

Desondanks had het allemaal wel net ietsje pittiger gemogen. UNDERWATER pretendeert gelukkig geen moment hogere kunst te zijn, maar gaat als trashy B-film ook niet geheel all-in. Daarvoor is het horroraspect net iets te onderbelicht, ook al is er duidelijk met liefde gewerkt aan het creature design. En hoewel het bewonderenswaardig is dat er geen hoogoplopende spanningen ontstaan tussen de personages (ze zijn behoorlijk eensgezind in hun overlevingsdrang), had een beetje frictie wel wat meer leven in de brouwerij kunnen brengen. De zes hoofdpersonages krijgen elk bij aanvang direct een duidelijk afgebakende persoonlijkheid, maar de film laat helaas de kans liggen te verkennen hoe rekbaar die zijn onder stressvolle omstandigheden.

Neem bijvoorbeeld het moment vroeg in de film waarop Norah een deur moet afsluiten om zichzelf en een collega het vege lijf te redden, maar daarmee wel twee anderen tot een verdrinkingsdood veroordeelt. Dat ze wacht tot het laatste moment maar uiteindelijk toch op de knop drukt, zegt iets over haar persoonlijkheid, maar haar keuze mist de echte impact die je zou hebben gehad wanneer je de twee terdoodveroordeelden kortstondig zou hebben leren kennen. Nu zijn het slechts figuranten, terwijl het met een klein beetje werk ook personages hadden kunnen zijn. Ondanks de fysieke diepte blijft UNDERWATER helaas toch een beetje aan de oppervlakte hangen.

Distributie: 20th Century Fox. Release: 4 mei 2020 (Pathé Thuis), 6 mei 2020 (dvd/blu-ray). Copyright: Thierry Verhoeven. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 mei 2020.

6 mei 2020
    Underwater
    95 minuten