IFFR

Detention(2011)

IFFR| Na de capitulatie van Japan in 1945 werd Taiwan onder bewind gesteld van het toen nog nationalistische China van Chiang Kai-shek. Dit ontaardde al snel in een uiteindelijk achtendertig jaar lang durende periode van uiterst repressieve martial law, getiteld ‘De Witte Terreur’. DETENTION (FANXIAO) vertaalt de verschrikkingen van die tijd naar een intieme psychologische horrorfilm.

Dit sfeervolle debuut van regisseur John Hsu is een adaptatie van het gelijknamige computerspel uit 2017, waarin de speler aan de hand van diverse puzzels en andere opdrachten moet proberen te ontrafelen wat er precies plaatsgevonden heeft in een verlaten schoolgebouw. Waar spelverfilming meestal slechts gebaseerd zijn op de spelpersonages en -wereld, is dit een directe hervertelling van het oorspronkelijke, op feiten gebaseerde verhaal. De film volgt ook de fragmentarische vertelstijl van het spel, waar je als kijker geen moment meer weet dan de twee hoofdpersonages.

Het verhaal speelt zich af in de vroege jaren zestig. Taiwan zucht zoals gezegd onder een strikt autoritair bewind, waar elke hint naar onvrede of andersdenkerij wordt gezien als hoogverraad. De jaren van onderdrukking hebben geleid tot een sfeer van wantrouwen en uiterste voorzichtigheid onder de bevolking. Chung-tin is een standaard onopvallende middelbare scholier, maar hij zit samen met wat medeleerlingen en twee docenten in een geheim boekclubje. Op een stormachtige nacht wordt hij wakker in de compleet verlaten school, nadat hij in slaap is gevallen tijdens de les. Terwijl hij probeert uit te vogelen wat er precies gebeurd is, loopt hij Rey-shin tegen het lijf. Zij is een introverte eenling die hetzelfde overkomen is. Samen vinden ze al snel uit dat er meer aan de hand is dan alleen de razende tyfoon.

Een uitgebreidere synopsis zou al te veel verklappen. DETENTION is typisch zo’n film die leunt op het zich stapsgewijs ontvouwende mysterie, en de makers hebben duidelijk veel moeite gestoken in hoe het verhaal de kijker bereikt. Het uitgangspunt is in ieder geval hoe een naieve handeling door een onzekere puber binnen het restrictieve keurslijf van een dictatoriale en punitieve maatschappij onbedoelde maar vergaande gevolgen kan hebben. Door middel van surrealistische droomsequenties, vakkundig gedoseerde spookhuistruukjes en gespeel met continuïteit en vertelperspectief wordt er naar de aangrijpende ontknoping toe gewerkt.

De film werkt goed als een slimme, en bij vlagen aangenaam lugubere politieke allegorie, maar wat minder als psychologische arthouse horror die het ook zeker tracht te zijn. Ching-tin en Rey-shin zijn innemend genoeg om het verhaal te dragen, maar door de opgebroken vertelstijl en de beladen thema’s is er weinig ruimte om meer te worden dan functionele, maar enigszins karakterloze symbolen. DETENTION wordt hierdoor nergens echt eng, maar is door de stijlvolle uitwerking in combinatie met de historische achtergrond zeker niet minder beklemmend.

Releasedatum: 26 januari 2020 (IFFR). Copyright: Daan Snouck Hurgronje. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 28 januari 2020.

© Daan Snouck Hurgronje
28 januari 2020