IFFR

Boyz in the Wood(2019)

IFFR | Waarom de Schotse Hooglanden Highlands heten ontdekken de jongens die deelnemen aan een lange natuurwandeling voor kansarme kids. Het schorriemorrie komt daar echter in contact met de snobistische en gewelddadige Britse bovenklasse.

BOYZ IN THE WOOD is een melige hybride van tienerkomedie en back to nature– thriller in de trant van DELIVERANCE en SOUTHERN COMFORT. Videoclipregisseur Ninian Doff maakt er een vlotte ietwat voorspelbare komedie van waarbij de grappen niet altijd hun doel raken. Toch is BOYZ IN THE WOOD een sympathieke film die in de lijn ligt van ATTACK THE BLOCK en HUNT FOR THE WILDERPEOPLE.

Het zooitje ongeregeld dat de film bij elkaar houdt bestaat uit drie straatschoffies die met een begeleider de Schotse natuur ingaan voor een weekendje buitenlucht en teambuilding. Van deze groep is Duncan (Lewis Gribben) een sul die zijn eigen huis in de fik heeft gestoken. DJ Beatroot (Viraj Juneja) schaamt zich voor zijn echte naam en pronkt met zijn raptalent door cd’s uit te delen en promostickers op te plakken. Dan is er nog Dean (Rian Gordon) die nog het beste doorheeft dat hij op de onderste tree van het Britse klassensysteem is blijven steken. Tegenover het drietal staat Ian (Samuel Bottomley) die de perfecte padvinder wil zijn en er alles aan doet om genoeg punten te halen zodat hij alle opdrachten kan halen.

De voorbereide Ian moet al snel ervaren dat zijn team niets voorstelt zonder een werkende smartphone. In een hilarische scène weten Beatroot, Dean en Duncan geen raad met een vouwkaart. En als dat al niet een grote uitdaging is blijkt er ook nog een snobistische jager het op ze gemunt te hebben. Hij is een telg van de Britse bovenklasse die een traditie in stand houdt waarbij er gejaagd wordt op het plebs als een vorm van het uitroeien van minderwaardige populatie.

Naast deze verhaallijn worden nog twee agenten gevolgd die wegens een misverstand denken dat de jongens deel uitmaken van een terroristische cel. En gaandeweg blijken de Highlands ook nog eens vol te zitten met hallucinogene konijnkeutels, funky boerenfeesten en nog meer gevaarlijke mensenjagers.

BOYZ IN THE WOOD is een film die het op het IFFR ongetwijfeld goed zal doen als een luchtig tussendoortje voor als je het even gehad hebt met al die serieuze arthouse films. Je merkt duidelijk dat Doff zijn ervaringen als videoclipregisseur inzet voor bepaalde scènes zoals wanneer Beatroot laat zien wat zijn kunsten op de mic zijn. Het element van het mensjagen is minder goed uitgewerkt en ook niet echt eng. Eddie Izzard is vooral irritant als arrogante jonker die neerkijkt op de probleemjongeren. De serieuze boodschap die doorschemert is leuk verpakt in meligheid, maar ook zo weer vergeten.

Releasedatum: 25 januari 2020 (IFFR). Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 januari 2020.

© George Vermij
23 januari 2020