Tigers Are Not Afraid(2017)

De rauwe realiteit van de drugsoorlogen in Mexico krijgt in Issa López’ TIGERS ARE NOT AFRAID een magisch randje. Haar horrorsprookje-achterbuurtdrama doet soms denken aan het werk van Guillermo del Toro door de manier waarop de tienjarige Estrella de gruwelen op straat weet te overleven: met hulp van haar fantasie – of het bovennatuurlijke.

TIGERS ARE NOT AFRAID/VUELVEN won internationaal een groot aantal prijzen, waaronder de Black Tulip Award tijdens het Imagine Filmfestival 2018, waar Schokkend Nieuws de regisseuse interviewde.

López wilde een rauwe, openlijk sociaal-geëngageerde film maken over de verschrikkelijke realiteit van kinderen tijdens de drugsoorlogen in Latijns-Amerika. Maar toen ze aan het scenario begon en schreef over een schietpartij bij een school, ontstond bij het moment dat een meisje langs het lichaam van een slachtoffer loopt opeens de zin: ‘Een stroompje bloed komt uit de plas en volgt haar’. Het verraste López volledig, maar ze besefte: het verhaal moet magisch zijn. Veel films en series over de huidige situatie in Mexico romantiseren de drugskartels. Ze laten zien hoe rijk en machtig je kunt worden door meedogenloos te zijn, en dat je sterft als legende. De afschuwelijke waarheid, wat er gebeurt met kinderen die achterblijven als hun ouders er niet meer zijn, wordt vervolgens genegeerd. Zij zijn de echte slachtoffers van de oorlogen die volwassenen met elkaar uitvechten.

In TIGERS ARE NOT AFRAID zien we dit grote maatschappelijke probleem van dichtbij, door de ogen van de tienjarige Estrella. Als haar moeder op een dag niet thuiskomt, blijft ze eerst wachten, dagenlang. Maar het huis blijkt niet lang veilig. Estrella vlucht en ontmoet een bende straatjongetjes, onder leiding van El Shine, die haar eerst niet wil toelaten. Ze moet zich bewijzen: ze moet een moord plegen om een van de gekidnapte jongens te bevrijden. Maar met haar actie, en de ontdekkingen die erop volgen, brengt ze de hele groep in steeds groter gevaar.

Net als in PAN’S LABYRINTH (Guillermo del Toro, 2006) en I KILL GIANTS (Anders Walter, 2017) is het in TIGERS ARE NOT AFRAID niet altijd duidelijk wat fantasie is, en wat bovennatuurlijk. Zo krijgt Estrella tijdens de schietpartij naast haar school drie krijtjes van de lerares. Drie wensen. We zitten meteen in sprookjesmodus. Het blijkt echter een behoorlijk duister sprookje, waarin onder andere Estrella’s wens dat haar moeder bij haar terugkomt heel anders en luguberder uitpakt dan gedacht. Omdat ze haar moeder niet kan loslaten, blijft ze haar steeds opnieuw zien en horen. En met haar staan steeds meer andere spoken op die de drugsoorlog heeft veroorzaakt. Maar op straat in Mexico Stad leven de kinderen nu eenmaal vlak bij de dood en Estrella kan pas echt afscheid nemen als ze de confrontatie aangaat en achterhaalt wat er met haar moeder is gebeurd.

Niet alleen de drie wensen zorgen voor de magie. Het straaltje bloed achtervolgt (of leidt?) Estrella waar ze gaat, vissen zwemmen in plassen regenwater en de speelgoedtijger van de kleine Morro komt tot leven. Maar ook het geweldige spel van (vooral) Paola Lara en Juan Ramón López, die Estrella en Shine spelen, is betoverend, net als de chemie tussen de kinderen. We volgen ze bijna steevast op ooghoogte, waardoor je de hele stad vanuit hun perspectief ziet. De camera gluurt om hoekjes, rent mee, bekijkt het van een afstandje; alsof je als kijker zelf een van de leden van hun kleine familie bent. Daarnaast brengt López de vervallen gebouwen, de muren vol graffiti en de donkere straten en steegjes prachtig in beeld. Ze neemt de tijd voor ogenschijnlijk triviale momenten, zoals een spontane dans van een van de kinderen in een plas water onder een gat in het dak, een danspartijtje in hun zelfgemaakte hut en een voetbalwedstrijd waarbij de rugnummers op de blote huid worden getekend.

El Shine en zijn bende hebben al veel te veel gezien om nog gewoon kind te zijn, maar van tijd tot tijd schemert hun leeftijd en energie door de rauwe omstandigheden heen. De jonge acteurs waren in het begin geschokt dat ze moesten doen alsof het allemaal echt was, maar na een poosje omarmden ze hun personages en begonnen ze ermee te spelen. Eigenlijk exact wat de kinderen in de film ook doen, de reden dat ze weten te overleven. Dat deel, het kind dat nog steeds in ons allemaal zit, maakt dat we de magie voor waar kunnen aannemen. Dat wensen kunnen uitkomen en dat we licht blijven zien in de meest duistere omstandigheden. Niet alles blijkt zwart; er is ruimte voor hoop. Al dan niet in de vorm van een tijger.

Distributeur: Periscoop Film. Release NL: 29 augustus 2019. Copyright Henriëtte Poelman. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 28 augustus 2019. Een uitgebreidere versie van dit artikel is te lezen in Schokkend Nieuws #139.

28 augustus 2019
    Tigers Are Not Afraid
    83 minuten