RECENSIE
Bioscoop

Midsommar(2019)

Als je een beetje bekend bent met folk horror – je hebt THE WICKER MAN gezien, Shirley Jacksons The Lottery gelezen – dan weet je wat er gaat gebeuren in MIDSOMMAR. Maar kennis bereidt je niet voor op Ari Asters bijzonder effectieve uitvoering.

Vorig jaar liet Aster met zijn debuut zien hoe extreme rouw een gezin verwoest. In zijn tweede film bezoekt hij opnieuw de rijke bron van relaties die veilig en liefdevol zouden moeten zijn, maar enkel ellende brengen. Dani (Florence Pugh) kan na een traumatische ervaring wel wat steun gebruiken van haar vriendje Christian (Jack Reynor). Die zat echter al een tijdje te overwegen het uit te maken. Vooral uit medelijden blijft hij bij haar, te laf om de knoop door te hakken maar afwezig als ze hem nodig heeft.

Wanneer Dani ontdekt dat Jack met zijn vrienden een reis naar Zweden heeft geboekt, liegt hij conflictvermijdend dat iedereen het leuk zou vinden als zij ook mee zou gaan. Dus daar gaan ze. Naar Hårga, waar Jacks vriend Pelle (Vilhelm Blomgren) vandaan komt: een kleine, geïsoleerde gemeenschap met eigenaardige rituelen.

Wie in een horrorfilm een meiboom ziet, weet dat mensenoffers niet ver weg zijn. Maar Aster neemt zijn tijd. Hij stelt zijn personages rustig voor middels stevige, spannende dialogen die niet zouden misstaan als oefening op een theaterschool. Vorig jaar was het Toni Collette in HEREDITARY die met zulke teksten een kleine Oscarbuzz genereerde. Die nominatie kwam natuurlijk niet, en ook Florence Pugh zal voor haar mooie, kwetsbare spel geen prijzen ontvangen. Maar goed, als ze stopt met films als en MIDSOMMAR en in een paar biopics verschijnt, heeft ze dat beeldje zo te pakken. Ook Jack Reynor heeft het in zich een ster te worden. Hij komt uit de mal van Chris Pine/Pratt/Hemsworth/Evans. Heeft vooral iets van Pratt: die charmant-lompe uitstraling, die komische timing. Ja, komische timing, want meer nog dan HEREDITARY zit MIDSOMMAR vol zwarte humor. Bij vlagen voelt de film als een omgekeerde romkom (Aster noemt hem ‘my breakup movie‘).

Maar horror staat altijd voorop, ook als er nog weinig griezeligs gebeurt. Aster gebruikt voorspelbaarheid in zijn voordeel. De onvermijdelijke afloop hangt dreigend in de lucht, ook als de Amerikanen nog lacherig doen om de gekke gebruiken van die Zweden. Als de boel dan uiteindelijk losgaat, toont Aster zich opnieuw een groot talent voor weerzinwekkend mooie tableaux vivants (of, misschien gepaster, tableaux morts). Ditmaal in zachte lentekleuren – de film speelt zich bijna helemaal af in daglicht – die na verloop van tijd vanzelf een ziek sfeertje krijgen. De film ruikt naar rauw vlees dat al de hele dag in de zon ligt.

In zagen we een conflict tussen de Oude en de Nieuwe Wereld, in dat geval met name tussen christendom en paganisme. MIDSOMMAR speelt ook met dat thema, eerst nog vrij oppervlakkig, met antropologiestudent Josh (William Jackson Harper), die Hårga als het onderwerp voor zijn scriptie wil gebruiken, en grappenmaker Mark (Will Poulter) die vooral geïnteresseerd is in de vrije Europese vrouwen. Maar Asters ambities zijn groter dan het herhalen van de gebruikelijke thematiek. Moderne jonge vrouw Dani vindt in Hårga de empathie die ze in haar eerdere leven miste. Deze mensen staan in écht contact met elkaar. Als iemand pijn heeft, schreeuwt iedereen mee. In die gedeelde ervaringen vindt Dani zichzelf; MIDSOMMAR ontpopt zich tot een gruwelijke variant op EAT PRAY LOVE. Dat is een aanbeveling.

Distributie: Dutch Filmworks (Release NL: 25 juli 2019, release BE: 7 augustus 2019). Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 24 juli 2019.

23 juli 2019
Meer Horror
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.