SERIE

The Purge (seizoen 1)

SERIE | Het tegenvallende THE FIRST PURGE deed het ergste vrezen voor de televisieserie die zou worden toegevoegd aan de franchise. Onterecht, want het tiendelige eerste seizoen is bijzonder sterk. En urgenter dan ooit.

‘Elk nadeel heeft z’n voordeel.’ Als er één filmserie is waar de befaamde uitspraak van Johan Cruijff naadloos bij aansluit, dan is het met afstand de THE PURGE-reeks. Wat in 2013 begon als een recht-toe-recht-aan invasiethriller groeide, dankzij factoren als het presidentschap van Donald Trump, de #MeToo-beweging en opkomend nieuw rechts, uit tot een ideaal terrein voor verzinner en schrijver James DeMonaco om commentaar te leveren op de huidige toestand van Amerika.

Sequels ANARCHY en ELECTION YEAR deden wat elk goed vervolgdeel zou moeten doen: ze werkten het eenvoudige basisidee van het origineel uit met originele vondsten en een verdieping die tot denken aanzet, al moest je als kijker door het brute geweld wel tegen een stootje kunnen. Bij deel vier, THE FIRST PURGE, begon de klad echter in de formule te komen en leek het minste deel uit de reeks slechts op een ordinaire opzet voor de aangekondigde televisieserie.

Het onmogelijke bleek mogelijk. Seizoen 1 van THE PURGE is een ijzersterke toevoeging aan de reeks, misschien zelfs wel het voorlopige hoogtepunt. En dat is verduiveld knap, want het concept dat uitgemolken leek, vindt zoveel nieuwe bronnen om uit te tappen dat zelfs de meest doorgewinterde PURGE-fans aan de buis gekluisterd zullen zitten. Dat ligt voornamelijk aan de wijze zet van James DeMonaco om de scenariopen uit handen te geven aan sterke schrijvers als Jamie Chan en Jeremy Robbins die het PURGE-universum een extra flamboyante laag weten te geven.

Het narratieve kader van de vier speelfilms blijft in de serie behouden: we volgen diverse personages gedurende de ene nacht in het jaar dat alles mag, in een toekomstig Amerika dat geleid wordt door een fascistoïde regering. Moord, verkrachting, diefstal… de ergste misdaden zijn toegestaan dus de keus is eenvoudig: doe mee of sluit je op in je huis tot de sirene gaat. Volgens de New Founding Fathers, zoals de machthebbers zich noemen, zorgt die ene nacht van ontlading voor een geweldloze samenleving. Maar wie de films heeft gezien, kent de duivelse waarheid: doodseskaders van de regering trekken er tijdens de Purgenacht op uit om iedereen die niet rijk en blank is zo veel mogelijk uit te roeien.

In de eerste, meest spannende verhaallijn gaat ex-marinier Miguel op zoek naar zijn zusje Penny, maar weet niet dat zij zich heeft aangesloten bij een religieuze zelfmoordcult onder leiding van de doodenge Tavis (de altijd geweldige Fiona Dourif). Terwijl Miguel zich een weg door de nacht vecht, schiet en rent, komt het moment steeds dichterbij dat de gehersenspoelde Penny zich vrijwillig opoffert aan de moordlustige Purgers. Zweethanden gegarandeerd. Het tweede verhaal is dramatisch gezien het meest interessant. De zwarte Jane Barbour (Amanda Warren in een breakout-rol) is net iets te vaak tegen het glazen plafond van haar bedrijf gebotst. Ze huurt een moordenares in om tijdens de Purge haar glibberige baas (William Baldwin) te vermoorden, maar krijgt spijt. Haar poging de moord te stoppen neemt een bizarre wending die Warren de kans geeft om haar personage uit te laten groeien tot een urgent symbool van de huidige werkelijkheid.

De derde verhaallijn, over het koppel Rick en Jenna dat terecht komt op een feest van de Founding Fathers, is het minst sterk, maar komt in de laatste twee episodes weer tot leven als onthuld wordt wie de geheimzinnige Purger Joe is die we steeds zagen in de slotseconden van de voorgaande afleveringen. Die finale schiet iets te veel door naar het absurde, maar Janes monoloog in de slotepisode is echt van grote klasse.

Een must voor Purge-fans dus, dit eerste seizoen dat met slechts tien episodes van gemiddeld veertig minuten prima te bingen is in één sessie.  Zoals gezegd is de verhaallijn van Rick en Jenna (ongeveer vanaf aflevering vier) het beste geschikt om even een nieuw biertje te pakken, maar echt veel saaie momenten kent de serie niet. Het tempo ligt hoog, omdat er (gelukkig) geen tijd wordt verspild om het Purge-concept nog een keertje in detail uit te leggen aan kijkers die de films niet kennen. Zo is er meer tijd om amusante personages als Pete the Cop te introduceren en bizarre nieuwe locaties als The Carnival of Flesh. Een nieuw seizoen is in de maak en zal naar alle waarschijnlijkheid in september dit jaar te zien zijn. Als de lijn van dit seizoen wordt doorgezet, belooft dat weer een dikke zes uur bloederig topvermaak met een onderliggende boodschap die urgenter is dan ooit.

Distributie: Amazon Prime Video. Copyright: Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 juni 2019.

© Vincent Hoberg
15 juni 2019