From Dusk Till Dawn 2: Texas Blood Money(1999)

Terwijl zijn oude maatje Sam Raimi met de ingetogen thriller A SIMPLE PLAN vorig jaar een verrassende en succesvolle career move maakte, lijkt Scott Spiegel (als acteur en scenarist bij verschillende eerdere Raimi-producties betrokken) voor altijd veroordeeld tot een positie aan de zijlijn.

Na de low budget-obscuriteiten INTRUDER en THE NUTT HOUSE is ook TEXAS BLOOD MONEY weer is in alle opzichten een tweedehands en tweederangs product: inhoudelijk een goedkopere versie van Rodriguez’ FROM DUSK TILL DAWN en visueel een slap aftreksel van de EVIL DEAD-films. Uit de laatste serie treedt cultheld Bruce Campbell aan, al is zijn aandeel in de film van korte duur. Samen met de van Beverly Hills 90210 bekende Tiffani-Amber Thiessen stapt Campbell in de vermakelijke proloog van de film in de lift, om binnen vijf minuten door een zwerm vleermuizen aan stukken te worden gereten. Dan begint het eigenlijke verhaal van de film en gaat het snel bergafwaarts.

Executive producer Quentin Tarantino en regisseur Boaz Yakin, die een paar jaar geleden sterk debuteerde met de getto-film FRESH, mogen met Spiegel en acteur Duane Whitaker een story-credit delen, het resultaat van hun inspanningen is van een armzaligheid die zelfs in het direct-to-video genre uitzonderlijk mag worden genoemd. Vijf zware jongens beramen het plan een bank te beroven. Terwijl vier van hen in een morsig motelletje de tijd doden met het kijken naar pornofilms, krijgt nummer vijf (Whitaker) pech onderweg. Als deze even later te voet de nachtclub The Titty Twister bereikt, weten de kenners hoe laat het is. Want het was op deze plek dat de gebroeders Gecko in deel 1 slag leverden met een meute vampiers. De bankoverval gaat trouwens wel door, want zoals hoofdrolspeler Robert Patrick aan het eind van de film constateert: ‘Zelfs vampiers hebben blijkbaar geld nodig.’

Stemt de flodderige, inconsequente en sterk op de voorganger leunende plot van TEXAS BLOOD MONEY al niet vrolijk, de zouteloze regie van Spiegel helpt de film definitief naar de verdommenis. Uit Raimi’s enorme repertoire van cartooneske stijlmiddelen heeft Spiegel welgeteld twee trucjes overgenomen, die tot vervelens toe worden herhaald. Personages worden om de haverklap vanuit kikvorsperspectief gefilmd (bijvoorbeeld vanaf de bodem van een emmer) of vanuit een ander ongebruikelijk point-of-view (de keel van een vampier, door de ooggaten van een schedel, etcetera). Het is tekenend voor de lamlendigheid van de regisseur dat zijn film pas (een beetje) tot leven komt wanneer de jongens van KNB loos mogen gaan. Het ontbreekt TEXAS BLOOD MONEY aan vrijwel alles, behalve aan bloed en kliederige make-up effecten. Eigenaardig: in de persmap troffen we een synopsis aan, waarin zowel de gebroeders Gecko als FBI-agent Stanley Chase prominent figureren. In de film zelf komt dit trio niet voor.

Voorafgaand aan The All-Night Horror Show werd FROM DUSK TILL DAWN 2: TEXAS BLOOD MONEY door distributeur RCV apart in roulatie gebracht. Men had zich de moeite kunnen besparen.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #41, juni/juli 1999.

1 juni 1999