The Lodgers(2017)

Het gothic horrorgenre lijkt voor te schrijven dat wanneer een broer en zus zonder ouderlijk toezicht een villa delen, vroeg of laat het gegeven van incest om de hoek komt kijken. THE LODGERS ontspringt die dans niet, maar weet dit verplichte nummer vrij creatief in zijn plot te verwerken.

Waar deze curieuze trope precies vandaan komt, mag iemand met meer kennis van Freudiaanse thematiek proberen te duiden, maar het is niettemin opvallend dat dit hete hangijzer zo vaak opduikt in een genre waarin personages door bovennatuurlijke bedreigingen al genoeg aan hun hoofd hebben. Het is aldus te prijzen dat het Ierse THE LODGERS dit verhaalelement koppelt aan het bovennatuurlijke aspect dat het plot voortstuwt. De incestueuze spanning tussen de tweeling Rachel en Edward is nu eens geen bijkomstigheid van de ongebruikelijke leefsituatie, maar hangt juist samen met de vloek die op hun landhuis rust. Hierdoor werkt dit gegeven als een zwaard van Damocles, waarvan beide personages zich bijzonder goed bewust zijn. Haast alsof ze weten met welk genre ze te maken hebben.

De film vangt aan op de achttiende verjaardag van de tweeling, maar feestelijk is de sfeer allerminst. De situatie van Rachel en Edward is immers verre van rooskleurig: hun Ierse landhuis is in een vervallen staat, ouders en personeel zijn in geen velden of wegen te bekennen, de lokale bevolking moet niets van de jonge aristocraten hebben en er is een enorme uitstaande schuld die ze onmogelijk kunnen voldoen. En toch leggen de twee al deze zorgen naast zich neer, aangezien een allesbepalende familievloek hun voornaamste aandacht heeft. Hoe de vork hierbij precies in de steel zit, wordt stukje bij beetje uit de doeken gedaan, maar het eerste brokje informatie komt in de vorm van een lekker onheilspellend liedje waarin drie huisregels (in een vrij letterlijke zin) centraal staan.

THE LODGERS komt een heel eind met een degelijk verhaal, elegant camerawerk en overtuigend acteren van de jonge cast (met name Charlotte Vega maakt een goede indruk), maar het lijkt twijfelachtig dat hij lang zal blijven hangen. Daarvoor ontbreekt het simpelweg aan echt memorabele scènes. Bij momenten oogt THE LODGERS als een milde variant van CRIMSON PEAK, maar waar die film vooral slaagde vanwege de lekker uitzinnige regie van Guillermo Del Toro, is het hier allemaal wel erg bedeesd. In de eerste twee akten is dat verre van storend, maar tegen het einde had wat meer sjeu zeker geen kwaad gekund. Ingetogenheid is vaak een aanwinst, maar hier zit dat helaas een interessantere film in de weg.

Distributie: Source 1 Media. Release: 8 november 2018. Copyright: Thierry Verhoeven. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 7 november 2018.

© Thierry Verhoeven
7 november 2018