Future World(2018)

James Franco was fantastisch als de slechtste filmmaker ooit in THE DISASTER ARTIST, maar zo’n rol brengt ook een risico met zich mee. Voor je het weet blijkt je volgende film een onbedoelde ramp.

Franco is een productieve acteur (150 credits op IMDb), producent (67) en regisseur (39), en de verleiding een lekker smerige slechterik te spelen leverde onlangs nog een prima rol op in KIN. FUTURE WORLD bewijst dat hij misschien wat gas moet terugnemen. Geboren als een project van maatje Bruce Thierry Cheung, werd Franco gaandeweg als acteur en coregisseur aan de film toegevoegd.

De overeenkomsten met de beruchte prulfilm van Tommy Wiseau zijn groter dan je denkt. Te beginnen met een simplistisch en incoherent scenario. FUTURE WORLD speelt zich af in een dorre, post-apocalyptische wereld. De jonge held van het verhaal gaat op zoek naar een medicijn voor zijn zieke moeder, maar wordt onderweg belaagd door een MAD MAX-achtige motorbende en een psychopathische drugsbaron. De leider van de motorbende (Franco met smerige tanden) beschikt over een sexy robot (Suki Waterhouse) om te neuken en te moorden, maar zij besluit halverwege om onbegrijpelijke redenen onze jonge held te helpen. ‘Maybe I’m malfunctioning.’

Wiseau-eske acteerprestaties? Check. Op Franco na is Snoop Dogg – uiteraard in de rol van post-apocalyptische pimp – de enige die een beetje fatsoenlijke acteerprestatie neerzet. Dat wil wat zeggen. Aan grote namen nochtans geen gebrek. Maar Lucy Liu (KILL BILL) hoeft als de moeder alleen maar doodziek op bed te liggen en Milla Jovovich (RESIDENT EVIL) is werkelijk beschamend als geschifte drugsbaron. Met wijd gesperde ogen over-geacteerd volgens het principe: mijn personage heeft geen motivatie nodig, want ze is gewoon gek. Zelfs Wiseau’s legendarische vriendjespolitiek is aanwijsbaar: hoofdrolspeler Jeffrey Wahlberg is het neefje van Mark en Donnie, maar acteert als een angstige eersteklasser tijdens een schooltoneeluitvoering.

FUTURE WORLD heeft, even voor de duidelijkheid, niets te maken met de WESTWORLD-sequel met Peter Fonda uit 1976. De titel is slechts het zoveelste bewijs van een gebrek aan ideeën. Dat de hele film een MAD MAX rip-off is, is tot daar aan toe, maar het ideeëngebrek neemt bijna lachwekkende vormen aan. Onze held heeft geen naam, maar wordt ‘Prince’ genoemd. James Franco speelt ‘Warlord’. Snoop is de eigenaar van Love Town en heet dus ‘Love Lord’. Jovovich is de heerseres van Drug Town en heet, je raad het al, ‘Drug Lord’.

Gefilmd werd er in de omgeving van de Salton Sea in Californië, wat mooie woestijnlandschappen oplevert. Omgekeerd evenredig daaraan zijn de gekozen interieurs: louter verlaten en vervallen gebouwen met een hoop graffiti. Een oud zwembad dient als decor voor het ‘hoogtepunt’: één van de saaiste gevechten-op-leven-en-dood ooit aan het celluloid toevertrouwd. Het behoeft geen toelichting dat FUTURE WORLD nooit de spanning en opwinding weet te creëren die ervoor zorgt dat we het bijna veertig jaar na dato nog steeds over MAD MAX hebben.

En om de vergelijking met Wiseau te vervolmaken: de regiestijl waarvoor Bruce Thierry Cheung en James Franco gekozen hebben is nog het beste te vergelijken met de point-of-view van een zeezieke dronkaard. De heren zijn dol op de steadycam en dat ding begint zelfs bij de meest onbenullige dialoogscène al te zoomen en te draaien. Flare is een andere veelgeliefde truc, waarbij de schittering van de zon veelvuldig de gezichtsuitdrukking van de acteurs blokkeert. Je voelt, behalve draaierigheid, vooral plaatsvervangende schaamte.

Is er dan helemaal niets goed aan FUTURE WORLD? Ik vind de sombere industrial soundtrack van Toydrum wel aardig, maar dat kan ook komen omdat die zo goed mijn stemming reflecteert na het zien van deze film.

Distributie: Universal Pictures. Op dvd sinds 17 september 2018. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 oktober 2018.

14 oktober 2018
    Future World