DVD/VOD

Radius(2017)

DVD/RADIUS wist online wat buzz te genereren als een film ‘met een ijzersterk gegeven’. Daar moet je dus voor oppassen. Want als een ijzersterk gegeven goed wordt uitgewerkt, dan heb je een film met een ijzersterk verhaal. Gebeurt dat niet, dan… tja, dan krijg je RADIUS.

In de openingsscène van RADIUS wordt Liam (Diego Klattenhoff) na een zwaar auto-ongeluk wakker met geheugenverlies. Hij sleept zich naar het dichtstbijzijnde dorpje, maar iedereen die hij onderweg tegenkomt, krijgt een witte waas voor de ogen en valt meteen daarna dood neer. En niet alleen mensen leggen het loodje. Waar Liam maar gaat vallen vogels dood uit de lucht en zijgt vee ter aarde. Langzamerhand wordt hem duidelijk dat hij zelf de oorzaak is van deze massale sterfte. Ten einde raad verstopt hij zich in een afgelegen schuurtje. Maar dan is daar plotseling Jane (Charlotte Sullivan). Als enige kan zij wel bij Liam in de buurt komen en ook zij is haar geheugen kwijt.

Inderdaad een heel goed gegeven. Wat steekt er achter Liams mysterieuze aandoening? Is het een virus? Een vloek? Of zijn er aliens in het spel? En welke geheime band maakt dat Jane als enige wel Liams dodelijke cirkel kan betreden?
Zolang regisseurs Caroline Labrèche en Steeve Léonard bezig zijn de premisse van RADIUS te ontvouwen is de film redelijk onderhoudend, maar zodra het tijd wordt voor antwoorden en ontwikkelingen voel je als kijker al snel aan: de koek is op. De film voelt onnodig langgerekt, spanning ontbreekt en van lieverlee beginnen het vlakke spel en de lelijke cameravoering in het oog te springen. Hier had een goede aflevering van de X-FILES in gezeten, voor een volledige speelfilm is het allemaal te mager.

In de finale proberen de makers ons om de oren te slaan met iets dat voor een ‘plottwist’ moet doorgaan. Het is echter meer een ontwikkeling uit het ongerijmde die zo slecht wordt voorbereid en zo weinig uitlegt, dat het eerder lijkt of je in de ontknoping van een ander verhaal terecht bent gekomen. Prima als een film niet álles uit wil leggen, maar nu krijg je het gevoel dat de makers zelf ook geen idee hadden waar ze met hun ijzersterke gegeven naar toe moesten.

Distributie: Première TV Distribution/Source1Media. Release op dvd/vod: 4 januari 2018. Copyright Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 januari 2018.

© Ype Driessen
3 januari 2018
    Radius