netflix

The Defenders(2017)

Marvels nieuwste serie brengt vier helden samen in een strijd tegen een eeuwenoude vijand. Maar voordat ze er klaar voor zijn, moeten ze eerst leren samenwerken. Daar gaat veel tijd in zitten. Tijd die ze niet hebben.

e pakken het verhaal van THE DEFENDERS op waar het tegenvallende eerste seizoen van IRON FIST eindigde: Danny Rand (Finn Jones) en Colleen Wing (Jessica Henwick) jagen op leden van The Hand. Matt Murdock (Charlie Cox) heeft zijn horens en batons aan de wilgen gehangen. Na het verlies van Elektra, het einde van de samenwerking met beste vriend Foggy (Elden Henson) en de break-up met Karen Page (Deborah Ann Woll) in het tweede seizoen van DAREDEVIL, bestrijdt Matt het kwaad nu nog alleen als advocaat. Ook Jessica Jones (Krysten Ritter) is nog niet bekomen van haar showdown met Kilgrave in het eerste seizoen van JESSICA JONES. Ze heeft zich afgezonderd en stuurt zelfs klanten weg die haar als privédetective willen inhuren. Tot slot wordt Luke Cage (Mike Colter) ontslagen uit de gevangenis, dankzij Foggy Nelson, die inmiddels voor het advocatenkantoor van Jery Hogarth (Carrie-Anne Moss) werkt. Hij komt terug in de New Yorkse wijk Harlem, dat hem als een held ziet en hem zelfs een bijnaam heeft gegeven: de ‘Hero of Harlem’.

Hoewel de vriendschap tussen Nelson en Murdock danig bekoeld is, helpt Foggy zijn voormalige kompaan toch af en toe aan een zaak waar hij het te druk voor heeft en waar mensen mee geholpen kunnen worden; puur omdat hij weet dat Matt een goede advocaat is en, vaak pro deo, kan helpen. Is het een eerste stap richting een verzoening? Zolang Daredevil tussen de vrienden (en Karen) in staat lijkt het er niet op. Dankzij Foggy komt Matt in aanraking met Jessica Jones, die door detective Misty Knight (Simone Missick) wordt ondervraagd over een zaak waar ze beiden aan werken. Het is nog de vraag wat de rol van Knight, een belangrijk personage in het leven van Cage, gaat zijn voor THE DEFENDERS. Misschien een mooie team-up met Colleen Wing als The Daughters of the Dragon, misschien?

De eerste vier afleveringen gaan vooral over de verschillen tussen de vier helden. De relatie tussen Luke en Danny is interessant. Rand komt, voor zijn verblijf in K’un-lun, uit een rijke, bevoorrechte familie. Cage is thuis in Harlem en heeft het nooit breed gehad. Beiden hebben door alles wat ze hebben meegemaakt andere ideeën over hoe The Hand aangepakt moet worden. Zo wil Danny ze aanpakken via Rand Enterprises, het bedrijf dat hij van zijn ouders geërfd heeft. Luke gelooft daar niet in. Hij wil de invloed van de Hand liever eerst op straatniveau aanpakken. Dit leidt tot veel kibbelen, zeker als de koppige Jessica erbij komt.

Finn Jones is nog steeds niet de beste acteur van het stel. Hij voelt wat houterig, ongeïnspireerd. Hij moet ook opboksen tegen Colter, Cox en Ritter die hem qua persoonlijkheid nogal overschaduwen. Toch leidt Danny Rands aanwezigheid tot de eerste veelbelovende vechtscène tussen de Defenders en de leden van de Hand.

Die choreografie van die eerste vechtscène doet denken aan het eerste seizoen van DAREDEVIL, zeker wanneer Matt vecht in zijn dagelijkse kloffie, met slechts Jessica’s sjaal als vermomming. Choreograaf Philip J. Silvera (onder andere DEADPOOL) heeft er specifiek op gelet dat elke Defender zijn eigen vechtstijl heeft en hoe die stijlen het beste op elkaar aansluiten. En dat is in deze eerste scène, die ook al deels in de trailers te zien was, goed gelukt!

Omdat het seizoen slechts acht afleveringen telt springt THE DEFENDERS vrij snel in actie. Hierdoor voelen sommige ontmoetingen tussen personages wat geforceerd: waarom heeft Jessica eigenlijk de hulp van Matt nodig als ze alleen maar op het politiebureau is om over een zaak te praten? Ook de introductie tussen Luke en Danny had wat meer uitgewerkt mogen worden. Hun ontmoeting, dankzij Claire Temple (Rosario Dawson), die blijkbaar de Nick Fury van Marvels tv-universum is, is flashy, maar voegt weinig toe.

Scott Glenn keert ook weer terug als Matts trainer Stick om even wat harde wijsheden op tafel te leggen. Zijn scènes met Sigourney Weaver als Alexandra, een van de vijf leiders van de Hand, zijn bijzonder goed gespeeld. Je kijkt werkelijk naar twee mensen die al tijden elkaars vijand zijn en elkaars trucjes kennen. Glenns aanwezigheid maakt elke scène extra interessant. Zijn ruwheid en no-nonsense attitude is een fijne afleiding van de kibbelende Defenders. Jessica vindt het allemaal fantastische onzin, Matt krijgt Elektra maar niet uit zijn hoofd en houdt dat geheim voor zijn nieuwe bondgenoten. En Luke ziet in Danny nog een jonkie en neemt hem niet al te serieus.

De eerste vier afleveringen van THE DEFENDERS voelen aan als de eerste acte van THE AVENGERS (2012), op kleinere schaal. Maar het acteerwerk is over het algemeen weer prima. Charlie Cox worstelt nog steeds met zijn dubbelleven als Daredevil, ook zonder pak. Ritters Jessica Jones is nog even destructief en lichtgeraakt en van Colter straalt een stille kracht uit, een soort balans tussen Jessica en Matt. En als je daar Danny bij zet als jonge hond, heb je een team dat veelbelovend is, maar wel nog een enorme weg heeft te gaan.

THE DEFENDERS trekt je meteen weer hun wereld in, maar zakt al snel in door de constante onenigheden tussen de vier helden. Dat kost tijd die ze, verhaaltechnisch, gewoonweg niet hebben. Als Jessica Jones tijd heeft om de groep de rug toe te keren om diezelfde avond weer terug te komen, dan voelt alle drama gewoon als uitstelgedrag.

Een degelijk begin, dus. Maar of ze dat door kunnen zetten moeten we samen bekijken, want voor deze recensie mochten we slechts de eerste vier afleveringen zien. Gezien de plannen van Disney om in 2019 een eigen streamingdienst te beginnen is de toekomst van de MCU op Netflix nog onzeker. Volgens de laatste berichten zullen producten uit de Disney-stal in Europa nog gewoon op Netflix te zien zijn.

Update: Op Facebook uitten onze lezers hun ongenoegen dat deze recensie slechts de eerste vier afleveringen beslaat. Daarom: een aanvulling. De skull-rating was 2,5 skulls, maar onze recensent Daan Kusen vindt THE DEFENDERS uiteindelijk 3,5 skulls waard.

Na de eerste vier afleveringen komt er wat meer balans in het verhaal. Scott Glenn brengt de realiteit op zijn eigen sarcastische en knorrige manier en probeert de Defenders te motiveren om samen te werken.

In veel gevallen lijkt THE DEFENDERS vooral een verlengde van DAREDEVIL. Vanaf het begin gaat het om Matt en Elektra, Matt en Foggy, Matt en Karen en daarbuiten zijn scènes met bijvoorbeeld Jessica en Trish Walker (Rachael Taylor) of Luke en Claire schaars. Ditzelfde geldt ook voor eigenlijk iedereen uit het eerste seizoen van IRON FIST, behalve voor Colleen Wing.

Ondanks dat een groot deel van de plot gericht is om Matt en Elektra (Élodie Yung) op de juiste plek te krijgen voor een derde DAREDEVIL seizoen, is er toch genoeg tijd voor de andere personages. Simone Missick en Jessica Henwick vormen een leuk team samen, en dat belooft veel voor de toekomst.

Danny Rand blijft een struikelblok en dat merken de schrijvers ook, meer dan iedereen er van op de hoogte stellen dat hij toch écht de Immortal Iron Fist is komt er niet bijzonder veel van de jonge Defender terecht. Naast Matt en Elektra maken ook Krysten Ritter’s Jessica Jones en (in mindere mate) Luke Cage een ontwikkeling door. Zeker in de climax leert Jessica dat het omarmen van haar krachten niet altijd zo slecht is.

Al met al is THE DEFENDERS een aardig eerste seizoen. Lang niet op het niveau van een eerste seizoen van DAREDEVIL of JESSICA JONES, maar toch erg vermakelijk.

Distributeur: Netflix. Release: 18 augustus 2017. Copyright: Daan Kusen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19 augustus 2017.

© Daan Kusen