Attack the Block(2011)

Aliens: we zien ze wel vaker neerdalen uit de hemel. Maar zelden in een Londense achterbuurt. Dat maakt ATTACK THE BLOCK een welkome eend in de bijt.

Straatschoffies zijn het: Moses, Pest, Jerome en die andere ‘hoodies’ die een verloederde buurt in South-London onveilig maken. Een paar zwarte pubers en een paar blanke: zware criminelen in de dop. Voorlopig blijft het echter bij het overvallen van willekeurige passanten, zoals verpleegster Sam die op een kwade avond van haar werk terugwandelt naar huis.

En dan gebeurt er iets dat zwart en blank, daders en slachtoffer, verenigt: een invasiemacht van ‘big alien gorilla wolf-motherfuckers’ daalt neer op de buurt. Vanaf dat moment krijgen de onderlinge verhoudingen een nieuwe dynamiek, al blijft veel bij het oude. En dat is misschien wel het knapste van ATTACK THE BLOCK. De brave verpleegster en de straatschoffies mogen dan noodgedwongen een (geloofwaardige) alliantie aangaan, het echte tuig, zoals de drugsdealer High-Hatz, verandert niet ineens in een held, zoals de hangjongeren en de politie gewoon elkaars natuurlijke vijanden blijven. Regisseur Joe Cornish, van huis uit tv-komiek, bouwt zijn verhaal op een realistisch fundament, met oog voor het problematische, complexe sociale weefsel van de achterbuurt.

Maar goed, dit is geen grauwe, confronterende film in de stijl van Shane Meadows of Lynn Ramsay. Edgar Wright, regisseur van SHAUN OF THE DEAD, is een van de producenten en diens invloed doet zich gelden. Net zoals die van John Carpenter en Walter Hill ten tijde van ASSAULT ON PRECINCT 13 en THE WARRIORS. Overigens lijkt Cornish eerder de concurrentie aan te willen gaan met het vintage actiewerk van de twee Amerikanen dan met de dijenkletser van zijn landgenoot. Het ‘Wyndham-appartementencomplex is ongetwijfeld een knipoog naar de schrijver van The Day of the Triffids, maar de inside-grapjes blijven beperkt tor een bijrol, waar actie – super soakers vs. aliens! – alle ruimte krijgt.

Niet dat de film niet valt te betrappen op een paar schoonheidfoutjes. Voor een actiefilm is de montage niet altijd even adequaat. En de onwennigheid van de jonge acteurs wreekt zich af en toe in het wat al te nadrukkelijk uitwisselen van gevatte one-liners. Maar als ATTACK THE BLOCK één ding goed doet, dan is het wel het ontkrachten van de misvatting dat alien invasion-films altijd hetzelfde verhaal moeten vertellen (zie de inwisselbaarheid van films als SKYLINEWORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES en TRANSFORMERS) en astronomische budgetten vereisen. Met Cornish, die samen met Wright en Steven Moffat ook verantwoordelijk is voor het scenario van Steven Spielbergs Kuifje-verfilming, is zo te zien een tegendraads nieuw talent opgestaan.

Distributie: Entertainment One. Release NL: 21 juli, BE: 20 juli 2011. Copyright: Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 juli 2011.

20 juli 2011
    Attack the Block