The Invisible Man
The Invisible Man
Nieuws
28 december 2020

Tabee 2020, deel 3

The Invisible ManEINDEJAARSLIJSTJES | Ook in een bizar filmjaar waren er nog genoeg nieuwe favorieten te vinden. Schokkend Nieuws zegt hartgrondig tabee tegen 2020!

In een jaar waarin elk bioscoopbezoek met een militaire precisie gepland moest worden (als de bioscopen al open waren), waarin festivals geheel of gedeeltelijk online gingen of helemaal gecanceld moesten worden en veel geplande films doorgeschoven werden naar 2021, was het niet altijd even makkelijk om de mooiste films te vinden. Maar de diehards van Schokkend Nieuws laten zich natuurlijk niet zomaar uit het veld slaan, dus de komende dagen vind je in vier achtereenvolgende Tabees weer gewoon de top 5 van de allerbeste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms volgens de Schokkend Nieuws-medewerkers. De regels: een genrefilm of -televisieserie kwam alleen in aanmerking voor een notering als deze in 2020 in Nederland of België te zien was op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. Of een film wel ‘Schokkend Nieuws-waardig’ was, mochten de deelnemers ook nu weer helemaal zelf bepalen. Deel één vind je hier en deel twee vind je hier.

Basje Boer (recensent)

1. SAINT MAUD (Rose Glass, 2019). Indrukwekkend debuut over een godsdienstwaanzinnig meisje dat zichzelf een heilige waant. Lief en griezelig, mooi en schrijnend. Gezien op IFFR, hopelijk in 2021 nog breder te zien.
2. THE INVISIBLE MAN (Leigh Whannell, 2020). Solide horrorfilm, bij vlagen echt spannend, met een heerlijk trashy plottwist halverwege, terwijl de centrale metafoor (onzichtbaar huiselijk geweld is hier letterlijk een onzichtbare man) ook echt werkt.
3. FREAKY (Christopher Landon, 2020). Volkomen pretentieloos en erg grappig, van de mensen van de Happy Deathday-films. Meer hiervan please.
4. TENET (Christopher Nolan, 2020). Is TENET een geslaagde film? Net aan. Maakt Nolan zijn belofte waar? Niet helemaal. Maar wil ik meer van dit soort films zien, of ze nu helemaal gelukt zijn of niet? Jazeker.
5. ATLANTIQUE (Mati Diop, 2019). Teder liefdesverhaal, maatschappijkritiek en zombiefilm ineen. Van de arthousefilms die afgelopen jaar met fantastische genres speelden, vond ik deze de meest geslaagde.

Tess Wiskerke (recensent)

1. THE LIGHTHOUSE (Robert Eggers, 2019)
2. WOLFWALKERS (Tomm Moore, Ross Stewart, 2020)
3. THE INVISIBLE MAN
4. FRUITS BASKET, SEASON 2 (Natsuki Takaya, 2020)
5. BACURAU (Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho, 2019)

Jasper ten Hoor (redactielid)

5. VFW (Joe Begos, 2019). Slechte dagen spoel je weg met een ASSAULT ON PRECINCT 13, GREEN ROOM en THE EXPENDABLES-cocktail waarin William Sadler agressieve junkies te lijf gaat met een cirkelzaag.
4. GUNS AKIMBO (Jason Lei Howden, 2019). Terwijl Daniel Radcliffe met schiettuig aan zijn tengels zijn Harry Potter-verleden aan het afschudden is, zoek ik de contactgegevens van Samara Weaving om haar ten huwelijk te vragen.
3. THE LIGHTHOUSE. David Lynch’ remake van BROKEBACK MOUNTAIN is een heerlijk gekkenhuis.
2. VHYES (Jack Henry Robbins, 2019). Terwijl kleine Ralph geniet van schildercursussen, Tell Sell-reclames, true crime-series en films als Hot Winter en Sexy Swedish Illegal Aliens from Space, zoek ik de contactgegevens van Mark Proksch om hem ten huwelijk te vragen.
1. THE INVISIBLE MAN. Leigh Whannel maakt muren doodeng.

Thierry Verhoeven (recensent)

1. THE INVISIBLE MAN
2. ONWARD (Dan Scanlon, 2020)
3. THE LODGE (Severin Fiala, Veronika Franz, 2019)
4. THE DARK AND THE WICKED (Bryan Bertino, 2020)
5. WOLFWALKERS

Ard Vijn (recensent)

1. PARASITE BLACK AND WHITE (Bong Joon Ho, 2019). Beetje valsspelen misschien, maar als het IFFR dat mag, dan mag ik het ook. Nog steeds de beste film sinds jaren, en al vind ik de kleurenversie over het geheel beter, bij sommige scènes wint de zwart-witversie het op atmosfeer.
2. POSSESSOR (Brandon Cronenberg, 2020). Wat een aanval, qua geweld, maar volledig gerechtvaardigd binnen het verhaal. Ik ben nog in shock.
3. IMPETIGORE (Joko Anwar, 2019). Joko Anwar komt met een prachtige Indonesische horrorfilm die begint als een spannende thriller, maar al snel een sinister tintje krijgt. Zoals altijd laat hij dit makkelijker lijken dan het is.
4. SAINT MAUD.  Het verhaal biedt weinig verassingen maar, oeioei, wat een prachtige uitwerking en wat een goede soundtrack.
5. THE LONG WALK (Mattie Do, 2019). Een intelligente ‘serial killer time travel thriller’, met zowel bovennatuurlijke als sciencefictionelementen.En knap gemaakt: iedere cent ziet eruit als een euro op het witte doek. 

Daan Snouck Hurgronje (recensent)

1. LOVECRAFT COUNTRY, SEASON 1 (Misha Green, 2020). Segregatie en racisme in de VS door een Lovecraftiaanse lens. Een ware melting pot van stijlen en genres die borrelt van spanning en bravoure.
2. THE INVISIBLE MAN. Letterlijk de kunst van het weglaten.
3. IMPETIGORE. Sfeervolle Indonesische griezelfilm mixt vakkundig standaard genre-elementen met lokale folklore.
4. VFW. Doet niets wat HOBO WITH A SHOTGUN niet al eerder en beter deed, maar om de zoveel jaar wil je gewoon een schlocky retro-film zien waarin oude rotten het opnemen tegen volstrekt eendimensionale boeven.
5. BIRDS OF PREY (Cathy Yan, 2020). Deze onevenwichtige, schizofrene film schiet van hot naar her, maar spiegelt hierdoor ook juist mooi hoofdpersoon Harley Quinn. Margot Robbie en haar posse verongelijkte dames trekken het rommelige verhaal met gemak over de streep.

Robin Appelo (promotiemedewerker)

1. THE BABYSITTER: KILLER QUEEN (McG, 2020). Deel 1 was al mijn favoriet van 2019. Deel 2 brengt hetzelfde en meer: meer humor en meer gore. Een minpuntje is het zoetsappige einde.
2. VFW. Oude genre-acteurs in een harde actiefilm. Yes, please!
3. YUMMY (Lars Damoiseaux, 2019). Onze zuiderburen leveren topkwaliteit met deze zombiefilm. Hollywoodwaardig.
4. UNDERWATER (William Eubank, 2020). Aliens onder water. ‘nuff said.
5. STAR TREK: DISCOVERY, SEIZOEN 3 (Bryan Fuller, Alex Kurtzman, 2020). Het seizoen is nog niet helemaal compleet, maar slecht kan het niet meer worden dus ik sneak deze er gewoon in. STAR TREK, maar dan 900 jaar in hun toekomst. De personages worden nog beter uitgediept, en ook de actie is weer dikke prima. En kom op, het is STAR TREK!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!