Fighting Fish
Fighting Fish
Nieuws
25 januari 2019

Fighting Fish op IFFR

Fighting FishIFFR | Vannacht, om middernacht, draait de ‘eerste Nederlandse Martial Arts-film’  FIGHTING FISH uit 2004 op het Internationaal Filmfestival Rotterdam. De film van Jamel Aattache ging destijds gepaard met veel hype, maar helaas ook heel veel tegenslag. Producent Herman Slagter doet een boekje open!

FIGHTING FISH draait vannacht als Midnight Screening op het IFFR in Lantaren Venster. Producent Herman Slagter vertelde deze week op zijn Facebook-pagina hoe het er achter de schermen aan toeging: de tegenslagen die hij te verwerken kreeg en de razendsnelle beslissingen die gemaakt moesten worden. En als rasechte filmmaker maakte hij het spannend – hij publiceerde elke dag een klein stukje. Schokkend Nieuws kreeg toestemming het hele verhaal te delen:

‘Kennen jullie deze nog: ‘Fighting Fish’ de eerste Nederlandse martialartsfilm met een bioscooprelease. We hebben het over het jaar 2004. Hij draait vrijdag 25 januari om 00.00 uur als RTM Classic op het Internationaal Filmfestival Rotterdam als Midnight Screening (Lantaren Venster 2) . Het had allemaal anders kunnen lopen vijftien jaar geleden. Op mijn stoep stonden een jonge ambitieuze filmmaker, Jamel Aattache, en een schrijver met acteerambities, Kim Ho Kim. Ze hadden een martial arts-speelfilm voor ogen. Het verhaal was flinterdun, maar we hadden Chantal Janzen weten te strikken om het liefje van Kim Ho Kim te spelen. Chantal Janzen was net doorgebroken bij het grote publiek als ik-weet-niet-meer-wat, en wat kon er mis gaan. Tarantino ging met een martial arts-film komen en de film CROUCHING TIGER HIDDEN DRAGON wist zelfs het arthouse publiek te bekoren. Morgen deel 2.’

Fighting Fish 2

‘Ja, wat kon er misgaan met FIGHTING FISH. Chantal Janzen aan boord, presentatrice Jennifer de Jong had een rolletje als stoere motorchick, titelsong gezongen door Ilse de Lange, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. SBS, UPI en Universal zagen het wel zitten, een Kung Fu-film met een RTL- en MTV-cast. Al mijn vrienden en kennissen duwde ik een participatie door hun strot (sorry guys). Ook een paar durf-investeerders haakten aan. Er was een commercieel-culturele instelling die er wel € 100.000,- in wilde stoppen, het moest alleen nog door de raad van commissarissen. Maar dat was een formaliteit werd mij verzekerd. Alleen de deur van het Filmfonds bleef potdicht. Ze zagen ons al aankomen, te weinig ervaring en dan nog met een genrefilm. Dat ging hem niet worden, ook al hadden we veel partijen mee. Dat blijf ik toch een gemis vinden van het Filmfonds, dat ze het experiment niet aandurven. Ik zou zeggen: help die jonge makers als ze al zover zijn gekomen en ondersteun ze dan met al je expertise. We hadden een datum in de zomer geprikt waarop we zouden gaan draaien. Je moet wel, want je moet je momentum pakken, anders dondert het luchtkasteel in elkaar. En de acteurs kun je maar een zeer beperkte tijd aan je binden. We gingen bijna draaien en toen… Morgen deel 3.’

‘FIGHTING FISH: de nachtmerrie gaat beginnen. De datum van de eerste draaidag nadert met rasse schreden. Ik bel nog maar eens met de commercieel-culturele instelling of er al iets bekend is. Het gaat tenslotte om bijna een kwart van het budget! Nee, nog geen groen licht. De datum van de vergadering van de raad van commissarissen is verschoven tot na de eerste draaidag. Maar, benadrukt mijn contactpersoon, het is slechts een formaliteit. Ik moet een knoop doorhakken. Gaan of niet gaan?! De Art Director moet zijn sets gaan bouwen. Als we niet starten op de beoogde draaidag valt Chantal weg, trekt SBS zich terug, Universal weg, film weg!! En dan nog iets: het Rotterdam Filmfonds, dat voor een ton meedoet, keert de eerste chunk pas uit als alle contracten getekend zijn. Ik moet een risico nemen, wel of geen film? Ik doe het, we gaan!! Het eerste geld wordt uitgegeven, ik kan niet meer terug. En dan op het slechts denkbare moment, MUITERIJ! Wordt vervolgd!’

Fighting Fish 3

‘Een mes in mijn rug. Het vervolg op het relaas over de film FIGHTING FISH. Alweer 15 jaar geleden, maar nu even terug in de spotlight door een Midnight Screening op het IFFR, vrijdag 25 januari, 00.00 uur, Lantaren Venster. De productieleider stuurt drie dagen voordat we gaan draaien een mailtje naar alle heads of departments. Dat ze uit betrouwbare bron heeft vernomen dat de financiering niet rond is, dat ze eruit stapt en dat iedereen dat zou moeten doen! Op hoge poten word ik door iedereen gebeld. Ze vertrouwen het niet meer, of ik moet met heel veel geld direct over de brug komen. Dat heb ik natuurlijk niet. Tienduizenden euro’s is er al over de balk gegaan. Over drie dagen gaan we draaien. Als dit mis gaat, hang ik, en wel aan de hoogste tak! De bank is mijn enige oplossing. Ik maak voor diezelfde dag een afspraak. Alle contracten mee. Andere tijden, ik word wonder boven wonder door de bank met open armen ontvangen. Een paar uur later loop ik met een zak vol geld de bank uit. Onderpand: mijn huis! Waar doe ik het voor? Om de droom van een maker en een acteur te verwezenlijken? Mijn eigen ego? Ik lijk wel gek! Mijn hoofd ligt al op het hakblok. De eerste crisis is afgewend. De rust is wedergekeerd. Hangt nog wel een mega-schuld om mijn nek. Maar we draaien en als over een paar dagen het verlossende woord zal komen van die culturele instelling dan is er niets meer aan de hand. Ik krijg een slecht voorgevoel. We zijn een week onderweg als ik bericht krijg van de instelling in de vorm van een éénregelige zin. Mijn hart slaat naar mijn keel. De raad van commissarissen heeft het project afgewezen. Ze wensen me nog veel succes met de film. Succes me hoela!!! Dit wordt een drama! Wordt vervolgd!’

‘Het vervolg op het relaas over de film FIGHTING FISH. En nee dit is niet wat er nu gebeurd is, maar 15 jaar geleden!!!! Ik weet nog precies het moment dat het bewuste mailtje binnenkwam. Een mooie zomerse dag, zelfs de buitendeur stond open voor een beetje verkoeling. Het hele productieteam op kantoor druk in de voorbereiding voor de volgende draaidagen. Die éénregelige zin met de afwijzing, een ton weg!! Ik keek naar het scherm. Het stond er echt! Ik was als versteend en om mij heen liep alles door, alsof er niets aan de hand is. Dat is een hele rare gewaarwording.
Ik kan ze natuurlijk niet vertellen: ‘Houston we’ve got a problem. Er is zojuist een gat in de romp geslagen en we zinken.’ En een ton weg was eigenlijk twee ton, want ik moest het contract met het Rotterdams filmfonds nog afronden en die weg was voor nu afgesneden. Niemand, maar ook niemand mocht iets weten, want dan breekt de hel los en valt er niets meer te redden. Alleen de regisseur moest ik het vertellen, tenslotte was hij medeproducent. Wat konden we doen? Ik ben meteen aan het rekenen geslagen. We konden het de draaidagen nog wel uitzingen, maar daarna was de pot echt leeg. Ik zag de schreeuwende krantenkoppen al voor me, en brute advocaten die je als bloedhonden helemaal leegzuigen tot er een hoopje niks van je overblijft! Het is verbazingwekkend hoe snel je dan kunt schakelen. We hadden een voordeel en dat moesten we benutten.
Wordt vervolgd!’

Fighting Fish 4

‘De Ontknoping. Een film is gebakken lucht zolang er niets gemaakt wordt. Dan is het alleen maar mooipraterij. Dat wordt anders als de film er ineens lijkt te komen en er volop gedraaid wordt, dan heb je iets concreets. Dan heb je, al is het maar voor even, momentum. Niet lang daarvoor had THE BLAIR WITCH PROJECT met een kleine film de wereld veroverd, met ongekende opbrengsten. Maar ik had ook in het achterhoofd het debacle van THE OCEAN WARRIOR, wat de duurste Nederlandse film aller tijden zou worden. Toen daarover eenmaal krantenkoppen verschenen over financiële problemen, donderde de hele boel in elkaar. In alle stilte benaderde ik tijdens het draaien verschillende personen en bedrijven. En de vooruitzichten op papier waren veelbelovend. FIGHTING FISH zou namelijk een internationale film worden, die ver buiten de grenzen van Nederland verkocht zou worden. In de film werd voor het overgrote deel Kantonees gesproken, een beetje Engels en maar een heel klein beetje Nederlands. In Azië was martial arts ongekend populair en wij hadden de wereldkampioen wushu (zeg maar Chinese kungfu) in de film en Ron Smoorenburg, die in Azië al bekendheid genoot dankzij een klassieke vechtscène in Jackie Chans WHO AM I. In Azië spelen de blanke acteurs trouwens bijna altijd de bad guy.’

‘Als de trein gaat rijden en er zijn kansen dan spring je erop. In de weken daarop krabbelden we langzaam op en steeds meer investeerders sloten zich aan. Het was met name een bekende Rotterdamse ondernemer die bereid was een substantieel risico te nemen. Op de laatste draaidag tekenden we het contract en kon ik met een gerust hart naar het Rotterdams Filmfonds, de film was gered. FIGHTING FISH werd geselecteerd voor het IFFR in 2004, de première zou precies vallen op de datum van het Chinese Nieuwjaar. We moesten de release toch met een knalfeest vieren? Daar wist de Rotterdamse ondernemer wel wat op. Morgen alweer laatste deel.’

Herman, we wachten gespannen op de ontknoping!

Vanavond, 23.55 uur
Lantaren Venster, Rotterdam

Toegang gratis

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!