The Endless packshot
The Endless packshot
INTERVIEW

‘Op onze manier werkt het’

The Endless packshotNa RESOLUTION (2012) en de romantische bodyhorror SPRING (2014), zijn Justin Benson en Aaron Moorhead terug met THE ENDLESS (2017). Ons uitgebreide interview met het duo is te lezen in Schokkend Nieuws #134, maar hierbij een aantal exclusieve outtakes: ‘Er is nog zoveel te vertellen!’

Laat het duidelijk zijn: als je RESOLUTION hebt gezien, kijk je anders naar THE ENDLESS. Maar je hoeft de eerste film niet gezien te hebben om de laatste te begrijpen. Na hun uitstapje naar Italië voor SPRING, keren Benson & Moorhead terug naar de look and feel van hun debuutfilm.

Om te beginnen: waar gaat THE ENDLESS over?

Aaron: ‘Tien jaar geleden ontsnapten twee broers uit een veronderstelde UFO-death cult, toen die op het punt stond collectief zelfmoord te plegen. Aan het begin van de film krijgen ze bericht dat de sekte nog steeds bestaat. De ene broer heeft hen daar weggehaald, maar omdat de zelfmoord niet plaatsvond heeft hij, volgens de ander, hun leven verwoest. Ze gaan terug om closure te vinden en ontdekken dat sommige dingen precies zijn zoals ze zich herinnerden en andere helemaal anders – en minder vaag en onverklaarbaar dan ze dachten.’

In jullie films draait het om twee personen tegen de rest van de wereld. Wat is die aantrekkingskracht?

Justin: ‘Bij RESOLUTION had ik iets over vriendschap te zeggen dat ik nog niet eerder in film had gezien, maar wat wel herkenbaar was. En dat bleef een uitgangspunt, of het nou om vriendschap, een romance of familiedrama gaat. Het toffe aan het vertellen via een familiedrama is dat, al is een band tussen broers redelijk universeel, het ook een relatie tussen zussen kan zijn, waarbij de dramatische ontwikkeling en dynamiek hetzelfde is. Als de film over vrienden ging, was de dynamiek heel anders geweest.’

En hoe is jullie dynamiek onderling?

Aaron: ‘Mensen vragen wel eens of we echt broers zijn, wat natuurlijk niet zo is. Nou ja, basically wel. Maar we zijn een stuk relaxter dan in de film. En het helpt dat we niet uit een UFO-death cult komen. Hoewel ik opgroeide in Florida, dus zo anders was het niet. (lacht) Weet je, Justin en ik hebben een artistieke relatie die bijna hetzelfde is als een huwelijk, dus op die manier zijn we toch een soort familie geworden.’

Na deze drie films is het duidelijk dat jullie een eigen stem hebben en een eigen sfeer weten op te roepen. Hebben jullie je daar vanaf RESOLUTION specifiek op gericht?

Justin: ‘Het begint als instinct. En hoe verder je in je carrière komt, hoe beter je aan de powers that be uit moet kunnen leggen hoe jouw volgende project eruit komt te zien. Je moet je instincten leren verwoorden, waardoor je er steeds bewuster op door kunt bouwen. Maar we zeggen nooit dat we iets niet kunnen doen omdat het niet onze stijl zou zijn.’
Aaron: ‘Op een bepaald moment kom je erachter dat jouw stem datgene is wat jou aantrekt en hopelijk is dat iets dat andere mensen willen zien.’

Zoals de wereld waar ook THE ENDLESS zich in afspeelt. Hoe hebben jullie RESOLUTION hierin verweven?

Justin: ‘Die film is er niet in verweven, THE ENDLESS is letterlijk gegroeid vanuit RESOLUTION. Er zit veel meer continuïteit in dan enkel de sekte en de blokhut. Als je ze allebei terugkijkt, zul je een stuk meer zien.’

Had je bij het maken van RESOLUTION al bedacht om dat ooit verder uit—

Justin: ‘Nee. Weet je wat het is; we maakten RESOLUTION met de $20,000 op mijn spaarrekening. We maakten iets waarvan we niet wisten of iemand het ooit zou zien. Op de één of andere manier selecteerden filmfestivals de film, en distributie volgde. Dus het idee—’
Aaron: ‘—het feit dat we RESOLUTION konden máken was al waanzinnig genoeg, dus we waren niet bezig terug te keren naar die wereld. We waren allang blij dat we films als regisseurs maakten en niet als barmannen en low budget-cinematografen. Het is te gek dat we deze drie films precies zo gemaakt hebben als we wilden, met alle vrijheid van de wereld. Wat er verder ook gebeurt in onze carrière; ik zal altijd weten dat het werkte toen we het op onze manier deden – opnieuw en opnieuw. En op andere momenten werkt het niet en hebben we minder controle over wat we maken, maar dan kunnen we altijd iemand anders de schuld geven. (lacht)

AM JB Imagine2018Aaron Moorhead (l.) en Justin Benson (r.), gefotografeerd tijdens Imagine Filmfestival 2018

Ik moet het vragen: hoe zit het in hemelsnaam met die man in de tent?

Aaron: ‘Dat vertel ik liever niet, dan is het mysterie weg. Maar hij heeft zeker een verhaal.’
Justin: ‘Elk bijpersonage heeft een uitgebreid achtergrondverhaal.’

Kunnen we in de toekomst meer verhalen uit die wereld verwachten?

Justin: ‘Er is nog zoveel te vertellen, maar we zouden graag eerst iets anders doen. We hebben veel gesproken over een televisieserie gebaseerd op deze wereld [zie ook het interview in SN#134 – HP], maar we willen eerst begrijpen waarom mensen dat zo’n goed idee vinden. Vaak wijzen ze verschillende dingen aan, zoals de relatie tussen Mike in de blokhut en zijn vrouw die naar hem zoekt, of dat mensen meer over het kamp willen weten. Het lijkt me goed om al die invalshoeken eerst een tijdje te laten bezinken.’

Wat is het verschil tussen schrijven voor TV en film?

Justin: ‘Ons werk draait vooral om personages. In films krijgt een scène waar mensen alleen praten al snel weerstand omdat het de plot niet voortstuwt. Maar voor TV kun je scènes schrijven die puur het personage onderbouwen. Kijk je THE LEFTOVERS?’

Nog niets van gezien.

Justin: ‘De pilot is behoorlijk plot driven maar als de serie eenmaal op gang is, zijn er hele scènes die nergens mee te maken hebben. Ze zijn gewoon geweldig en dáárom zitten ze erin!’ (lacht)
Aaron: ‘Hier is mijn aanbeveling: ik zou er elke film in de hele filmgeschiedenis voor inruilen. Als ik één moet afschieten en de ander mag houden, zou ik THE LEFTOVERS houden.’

Jouw eigen films meegerekend?

Aaron (stellig): ‘Ja.’ (stilte) ‘Misschien. Nee, misschien. Ik weet het niet.’
(Justin lacht)
Aaron: ‘Sorry, ik wilde niet – ik wilde heel zelfverzekerd overkomen, maar ik hou van mijn eigen films. Ze hebben me erg geholpen.’

 

 

 Meer lezen? Een langer interview staat in Schokkend Nieuws #134, het nummer dat nu te koop is in deze winkels.

Het beste genrefilmblad van Nederland en België staat om de twee maanden boordevol lekkers voor filmfanaten. Zorg dus dat je ‘m in huis haalt! Niet te vinden in de winkel? Vraag je bladenhandelaar naar Schokkend Nieuws (te bestellen via VMB) of neem een abonnement, dan mis je geen enkel nummer!

 

 

31 oktober 2018

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!